Razboi valutar intre statele lumii?
valutarazboicomercialbancajaponiaemergente
Cursa pentru devalorizarea monedelor nationale practicata in acest moment de state precum China, Japonia sau SUA, poate determina un razboi comercial, in care tarile dezavantajate vor practica tarife pentru importuri si exporturi, pentru a pedepsi statele care isi manipuleaza valuta, potrivit AFP.
Expertii de la compania de consultanta Admiral Market apreciaza ca efectele negative ale cursei pentru devalorizarea monedelor anumitor state de pe Glob vor fi pentru consumatori: cresterea preturilor si a somajului.
Aceasta este concluzia acestora, dupa derularea sedintei celor mai industrializate 20 de tari de la finalul saptamanii trecute. Analistii mai apreciaza ca competitia pentru preturi mai bune la nivel global se va intensifica intre diferite state ale planetei.
In cadrul dezbaterilor, politica monetara agresiva a Japoniei, care a condus la deprecierea yenului cu peste 20% fata de dolar si euro, a fost apreciata drept "normala" de membrii G20, atat timp cat tiparirea de moneda are drept scop relansarea economiei si nu deprecierea cursului.
"Daca unele state vor implementa politici protectioniste sau politici prin care sa scada competitivitatea altor tari, razboiul valutar, care in esenta este un razboi comercial, poate degenera in conflicte de alta natura", apreciaza expertii companiei de brokeraj Admiral Markets.
Specialistii sustin ca economia globala este foarte "eterogena" si aceasta variaza destul de mult in Statele Unite, Europa si tarile emergente, din cauza regimurilor fiscale.
Potrivit opiniei analistilor, aceasta evolutie poate fi determinata de masurile de austeritate ale statelor din zona euro, care sufoca cresterea economica si conduc la diferite conflicte intre tari. Astfel, politicile economice adoptate de catre bancile centrale si guvernele unor tari difera semnificativ unele de altele, deoarece sunt concentrate pe evolutii diferite ale economiei.
Expertii sutin ca un asa-numit " razboi valutar" intre diferite state ale lumii, care au anumite interese economice, reprezinta un fenomen care ar putea fi inteles astfel: marfurile exportate de o tara anume sunt exact ca cele din rafturile unui magazin, iar cand valoarea monedei se diminueaza, pretul produselor se duce in jos, asa ca rezulta o intensificare a vanzarilor.
In cazul unui magazin, cand un concurent scade pretul produselor, atrage mai multi cumparatori, insa celelalte magazine vor avea probleme.
La un anumit interval, vor diminua si acestea pretul pentru a fi competitive pe piata, astfel echilibrul initial fiind restabilit. Magazinul care a diminuat primul pretul va trebui sa aplice din nou o reducere la produsele proprii, daca vrea sa pastreze un ascendent asupra concurentilor, apreciaza expertii de la Admiral Markets.