Regele Lear cu tarani din Maramures a ramas doar un vis. Visul unui regizor, Liviu Ciulei
filmoperavisregieliviu ciulei
Opera esentiala a cinematografiei romanesti "Padurea spanzuratilor" a umplut pana la refuz sala de mari proportii a cinematografului de la Muzeul Ţaranului Roman.
Un film in varsta de 45 de ani. O capodopera a celui care are o activitate creatoare remarcabila de peste 50 ani atat in arta scenica romaneasca prin spectacole de anvergura nationala si internationala, cat si in lumea filmului romanesc si international, Liviu Ciulei.
Proiectia speciala a filmului "Padurea spanzuratilor", din cadrul cineclubului "Luni de Film", coordonat de criticul Mihai Fulger, a adunat o majoritate dominanta de tineri, unii foarte tineri, care au vazut, poate pentru prima oară, o opera artistica de o valoare exceptionala. Prezentarea filmului a fost facuta de Victor Rebengiuc, cel care este si personajul principal al operei.
Filmul a fost indelung aplaudat. La fel si cel care la Festivalul de la Cannes a obtinut premiul pentru regie, Liviu Ciulei. A carui forma de exprimare regizorala s-a manifestat atat de rar in lumea cinematografica (doar in trei filme: "Eruptia", "Valurile Dunarii" si "Padurea spanzuratilor").
In interviul acordat ziarului "Adevarul", Liviu Ciulei declara:
"Nu l-am mai vazut de foarte multa vreme. Mi se pare putin prea lung, acum. A fost facut in momente in care vedeam foarte putine filme straine. Vedeam filmele rusesti care erau foarte lungi, si din cauza asta a iesit mai lung si mai lent. Acum l-as putea taia cam cu o jumatate de ora.”
Un regizor, un artist complex, a carui dorinta de a pune in scena "Regele Lear", cu tarani din Maramures, a ramas doar un vis. Asemenea unui alt vis: "Visul unei nopti de vara".
Este cel care nu a putut sa-l „tradeze” pe Sadoveanu, punand in scena „Baltagul” pe un scenariu scris de un italian. Este Liviu Ciulei. Care socoteste că, din toată opera sa, cea mai importantă este legendara montare cu „Furtuna”.