Studiu: Competitia la locul de munca ucide spiritul creativ al femeilor
studiicooperarefemeibarbatirivalitategoogle x
Potrivit unui nou studiu publicat saptamana aceasta de OIin Business School din cadrul Washington University din St. Louis, joburile competitive ii ajuta pe barbati sa evolueze in cariera profesionala, in timp ce pentru femei reprezinta un obstacol.
In timp ce studiile recente arata ca femeile se descurca mai bine in mediile de lucru restranse, unde creativitatea si cooperarea sunt la loc de cinste, noua cercetare vorbeste despre o problema noua: cand echipele sunt obligate sa rivalizeze intre ele, creativitatea femeilor se diminueaza.
De fapt, cu cat competitia profesionala este mai acerba, cu atat femeile evolueaza mai slab.
"In principal, femeile se descurca mai bine decat barbatii, atunci cand trebuie sa lucreze in echipa", a declarat Markus Baer, coordonatorul studiului citat.
"Imediat cum introduci spiritul concurential si obligi echipele sa rivalizeze intre ele, pentru o promovare, femeile se vor descurca mai greu. Cand lucrurile sunt tensionate, femeile inchid acele mecanisme care le ajuta sa aiba succes; pe de alta parte, ele reactiveaza aceste instincte atunci cand muncesc in echipa".
Baer explica insa ca exista unele exceptii de la regula. Femeile se descurca mai bine in momentul in care reprezinta pe altcineva - de exemplu, in cadrul unei negocieri.
Unele femei sunt foarte competitive in mediile controlate de barbati, deoarece stiu ca au acele atuuri care le ajuta sa reuseasca in viata profesionala si personala.
"In medie, competitia nu le ajuta pe femei, ci pe barbati - asta este clar! Daca ii ajuta pe barbati sa se situeze in fata femeilor, competitia produce un dezechilibru la locul de munca", subliniaza Baer.
Daca esti sef si planuiesti sa lansezi o provocare intre echipele pe care le supraveghezi, ar fi bine sa iti regandesti strategia: o competitie le va permite barbatilor sa se situeze mereu cu un pas inaintea femeilor.
Baer sugereaza ca ar fi mai potrivite unele modele complexe de competitie, sub aspectul colaborarii. De exemplu, la Google X, echipele "adverse" sunt obligate sa coopereze, astfel incat sa gaseasca un raspuns comun eficient, care sa duca la castigarea unui premiu material.