Nietzsche: Cinci lectii pentru antreprenori din partea filozofului german
friedrich nietzschevaloriantreprenoriatliderilectiiviitor
Filozoful german Friedrich Nietzsche poate oferi cateva lectii valoroase pentru antreprenori. Filozofia sa de viata: nu ar trebui sa lasam ideile si doctrinele din jurul nostru sa ne sece de energie. Nu cumva unul din ingredientele decisive ale antreprenoriatului adevarat are legatura cu renuntarea la prejudecati si cautarea propriului drum?
1) Despre "lucrurile batute in cuie"
In cartea sa din 1889, "Twilight of the Idols", Nietzsche vorbeste despre schimbare - exista lucruri batute in cuie, cum ar fi modelele noastre in viata. Iata gandirea centrala din spatele ideii de antreprenoriat: idolii au un anumit statut si noi consideram ca nu poate fi modificat. Totusi, deseori, dorinta de a testa corectitudinea unui concept demonstreaza ca nimeni nu este "imun" in fata imbunatatirii, evolutiei. Astfel, "dezgropam" noi oportunitati.
2) Despre haosul creatiei
In lucrarea sa din 1883, "Thus Spoke Zarathustra: A Book for All and None", Nietzsche inainteaza conceptul de ubermensch: "Va spun eu: O persoana trebuie sa aiba un haos in interior, pentru a da nastere unei stele "saltarete"; pana la urma, ai nevoie de putina nebunie, pentru a renunta la jobul tau si a-ti urma propriul drum in antreprenoriat. Haosul hraneste creativitatea si stim bine ca ideile originale contribuie la dezvoltarea marilor afaceri.
3) Despre gasirea unui "tata"
Nietzsche a declarat candva: "Oricine nu are un tata, trebuie sa-si procure unul". Propriul tata al lui Nietzsche, un pastor luteran, a murit pe cand Friedrich avea doar cinci ani si acest eveniment neplacut a avut un impact profund asupra vietii "micului filozof". Doar fiul unui preot putea uri religia atat de mult, spun cei care l-au studiat pe Friedrich. Pentru antreprenori, "tatal" poate fi reprezentat de un mentor. Afacerile se conduc greu, mai ales cele care implica un grad ridicat de creativitate. Deseori, ele reusesc deoarece liderul are un mentor sau chiar angajeaza unul.
4) Despre viitor, prezent, trecut
Nietzsche considera ca "viitorul influenteaza prezentul la fel de mult ca trecutul". Poti analiza trecutul, pentru a gasi solutii pentru o problema din prezent. Poti dezvolta insa un plan pentru a remedia aceleasi probleme. Intelegerea si transpunerea obiectivelor tale reprezinta cheia spre succes. Viziunea despre piete si clienti este esentiala. Trebuie sa stii incotro te indrepti, pentru a lua cele mai bune decizii.
5) Despre putere
Ce nu te omoara, te face mai puternic, spunea Nietzsche. Liderii antreprenori invata din greseli. Deseori, cu cat esecul este mai dureros, cu atat invatamintele sunt mai profunde. De asemenea, cand esti doborat de un rival sau te afli intr-o lupta cu partenerii de afaceri, te concentrezi asupra razbunarii, intr-un mod constructiv. Esecul determina valori spirituale nemarginite si victoriile din viitor.