ANALIZA: Cine castiga si cine pierde pe piata auto din Europa
piata autoeuropavanzariscaderedeclinvolkswagenbmwmercedesfiatrenaultpeugeotcitroenfinanciar
Odata cu luna ianuarie incep si previziunile pentru noul an in industria auto, iar acestea nu arata deloc bine. Cel putin pentru unii. Din septembrie 2011, estimarile privind vanzarile de masini noi au fost negative. Principala vinovata este criza datoriilor suverane din Europa.
Compania de consultanta LMC Automotive tocmai si-a revizuit, in minus, previziunile pentru 2012 in ceea ce priveste vanzarile de autoturisme din Europa de Vest. Conform companiei, anul acesta vor fi comercializate doar 12,15 milioane de autovehicule pe aceasta piata, cu 5,1% mai putine fata de 2011.
Divizia de analize financiare a bancii Morgan Stanley prevede o scadere a vanzarilor de 6,5%, pana la 13,3 milioane de unitati (inclusiv vehicule utilitare).
Daca previziunile sunt corecte, in 2012 vanzarile de autoturisme vor fi cu 2,65 de milioane de unitati sub cele 14,8 milioane de unitati inregistrate in 2007 (record de vanzari). Adica, noua fabrici cu o capacitate de 300.000 de vehicule.
Cine va suferi in 2012? Lista e destul de lunga
Cei mai afectati vor fi dealerii auto si cam toti cei care nu au o legatura stransa cu industria auto germana. In mod traditional, dealerii sunt companii nationale, multi fiind doar jucatori regionali. Asa ca, nu au puterea de a compensa vanzarile slabe din Europa cu cele puternice din alte parte a lumii.
Fiat si Renault nu exporta in afara Europei, asa ca, orice schimbare economica le va influenta evolutia vanzarilor. Totusi, ambele companii au cate un colac de salvare. Italienii detin Chrysler, iar francezii au drept ajutor Nissan, marci care vor impulsiona, la nivel de grup, vanzarile generale.
Peugeot-Citroen, cu un picior in groapa
In schimb, grupul auto PSA/Peugeot Citroen nu se poate baza nici pe exporturi si nici pe un partener din afara Europei, asa ca, dintre cele trei grupuri auto, PSA iese cel mai sifonat.
PSA/Peugeot Citroen a disponibilizat deja 6.600 de angajati si a inchis o fabrica in Franta, iar 2012 arata si mai sumbru in previziunile francezilor, pentru ca economia Europei nu se va reface chiar asa de repede.
Germania, cea mai redusa scadere
Vanzarile de masini noi pe primele cinci mari piete din Europa vor fi in scadere, dintre acestea Germania inregistrand cel mai mic declin: doar 4%, conform Morgan Stanley.
Compania prevede, in Marea Britanie, o scadere de 5%, in timp ce in Franta si Italia declinul va fi de 7%. Cel mai rau sta Spania, care va avea o scadere de 10%, dupa o prabusire de 22% a pietei auto iberice in 2011.
Castigatorii vor fi constructorii auto care exporta foarte mult, alaturi de furnizorii lor, pentru ca cererea de pe pietele din China si Statele Unite este in crestere.
Nemtii, cei mai mari exportatori auto europeni
BMW, Daimler si Volkswagen, alaturi de companiile furnizoare sunt, probabil, cel mai bine pozitionate pentru a face fata uriasului val de scaderi ce va lovi Europa in 2012. De ce? Pentru ca cei trei constructori sunt cei mai mari exportatori de vehicule de pe Batranul Continent si au o prezenta foarte buna pe pietele din China si SUA, unde vanzarile sunt in plin avant.
Aceasta situatie are trebui sa nu le dea batai foarte mari de cap in ceea ce priveste declinul din Europa, spre deosebire de constructorii auto orientati doar catre piata europeana.