BMW a testat pe drumurile publice masina care se conduce singura
bmwconnectdrivebmw seria 5masina fara sofer
Pana acum, constructorul auto german BMW a testat sistemul ConnectedDrive doar in incinta pistelor special amenajate pentru sesiuni de incercari cu automobile prototip. De data aceasta insa, inginerii marcii bavareze au avut curajul sa iasa cu masini echipate cu acest sistem si pe drumurile publice. ConnectedDrive este un sistem dezvoltat de BMW prin care automobilul preia managementul sistemului de franare si al acceleratiei, practic masina "sofand" singura, fara ajutorul celui de la volan. In prezent, sistemul este disponibil doar pentru deplasarile pe autostrada.
Modelul ales pentru testele pe drumurile publice unul din Seria 5 cu transmisie automata, la care a fost adaptat ConnectedDrive.
Sistemul este actionat cu ajutorul unui buton, odata ce conducatorul auto a ajuns pe autostrada, moment in care ConnectedDrive preia controlul total al acceleratiei si al sistemului de franare al masinii. Daca sistemul detecteaza un vehicul in fata care se misca mai incet, dar niciunul pe partile laterale, este capabil sa schimbe benzile pentru a efectua o depasire.
Relaxare in trafic aglomerat
Aglomeratie mare pe Autostrada 9 ce face legatura intre oresele germane Munchen si Nuremberg. Insa, in pofida agitatiei, soferul este asezat confortabil si foarte relaxat in spatele volanului. De ce? Pentru ca masina functioneaza complet automat si independent de conducator. Accelereaza si depaseste alte vehicule singura, in timp ce sistemele monitorizeaza conditiile de trafic pentru a le adapta la stilul de condus. Un al doilea motiv al relaxarii celui de la volan este chiar persoana in cauza, Nico Kampchen, seful diviziei grupului de cercetari pentru sisteme automate de conducere a autovehiculelor din cadrul BMW, care are peste cinci mii de ore de sofat la bordul unor astfel de masini.
Cerecetatorii au echipat un BMW Seria 5 cu ConnectedDrive, dar si cu camere video de asistenta la condus, ce detecteaza orice alte evenimente care se desfasoara independent de traiectoria masinii.
Una dintre marile provocari pentru inginerii bavarezi a fost sa "invete" sistemul cu iesirile si intrarile de pe autostrada, insa si aceasta problema poate fi rezolvata cu o abordare cooperativa.
Momentan, sistemul poate reactiona la stimuli, masina avand capacitatea de a intra singura in coloana de masini de pe autostrada si poate chiar sa schimba banda de deplasare in deplina siguranta, pana la o viteza de maximum 130 km/h, insa in deplina concordanta cu restrictiile impuse in anumite zone.
Monitorizarea permanenta a pozitiei masinii, cheia succesului
Pentru a asigura o functionare lina a autoturismului, dar si pentru ca acesta sa fie agil in trafic, sistemul trebuie inzestrat cu date menite sa-l faca sa reactioneze imediat la situatiile neprevazute aparute in trafic. Strategia de functionare corecta a acestui sistem se bazeaza pe doua coorodnate: monitorizarea permanenta a pozitiei masinii si capacitatea automobilului de a identifica celelalte masini din trafic, dar si celelalte obiectele inconjuratoare. Un sprijin important pentru functionarea coerenta a ConnectedDrive vine si din partea deja clasicelor sisteme de senzori de parcare sau camere video de monitorizare a masinii.
Prin intermediul hartilor digitale si cu ajutorul localizarii prin GPS, vehiculului primeste date despre pozitia sa cu o precizie uimitoare. Totodata, primest informatii exacte si despre starea drumului pe ruta pe care urmeaza sa o parcurga, inclusiv cate benzi are portiunea de drum.
Aceste informatii sunt suplinite de date primite de la camera video montata in bara de protectie din fata, a masinii, cea care te atentioneaza atunci cand ai calcat banda continua. Obiectele din fata, dar si din jurul masinii, sunt depistate de senzorii radar, ce fac parte din sistemul adaptive cruise control, care beneficiaza de functia Stop&Go.