Centura de siguranta. Istorie si afacere
centura de sigurantaautoturismesoferivolvomanageri
Istoria centurii de siguranta se confunda cu cea a automobilului, dar in perioada de inceput a existentei autoturismelor, problema nu a fost tratata in mod serios. Asta pentru ca centura in doua puncte ii afecta grav pe cei accidentati in zona abdomenului.
Uzinele Volvo au cumparat patentul centurii
Unii experti au afirmat ca datorita respectivei inventii, centura de siguranta, accidentatii si-au zdrobit splina sau pancreasul. Au fost specialisti in domeniu care nu estimau un viitor sigur pentru aceasta inventie, care a schimbat fundamental lumea automobilelor.
Primele modele au aparut in 1959, cand inginerul suedez Niels Bolin, un angajat al uzinelor Volvo, a conceput modelul de centura in trei puncte, determinand patronatul sa livreze primele automobile echipate cu centuri de siguranta. Conform expertilor in siguranta auto, aceste modele au avantajul ca sprijina sistemul osos al corpului, respectiv partea lui cea mai rezistenta.
La varianta centurii de siguranta cu doua puncte, erau sustinute doar partile moi ale abdomenului, care permiteau accidentarea grava a unor organe. Convinsi de utilitatea inventiei, sefii de la uzinele Volvo au cumparat patentul, pe care l-au livrat apoi gratuit altor producatori.
Managerii de la Volvo au sesizat ca piata auto va avea nevoie de un astfel de echipament. Astfel, dupa anul 1959 dispozitivul era cunoscut sub numele de "centura Volvo", primul brand al acestuia.
Rusii stau prost la siguranta
Astazi, in conformitate cu evidentele Organizatiei Mondiale a Sanatatii, datorita centurilor de siguranta, riscul de deces a scazut cu 40% - 65% pentru pasagerii din fata si cu 25% - 40%, pentru pasagerii aflati pe bancheta din spate a masinii.
Cu toate acestea, obligativitatea purtarii centurilor de siguranta este adoptata prin lege doar in 57% din tarile lumii, conform Factroom.
Continentul european si America de Nord au fost primele zone care au introdus aceasta obligativitate: Franta din 1973, Germania Federala in 1974, Austria din 1976, Germania de Est 1978 si Elvetia 1981. Desi obligatorie, centura de siguranta nu salveaza viata tuturor accidentatilor. Totul depinde foarte mult de starea tehnica a masinilor, dar si de felul in care se comporta in trafic soferii acestora.
Potrivit unui studiu, tara europeana cu cele mai mari restante in acest domeniu este Rusia. Statisticile ruse consemneaza un numar de 30.000 decese anual in randul calatorilor in autovehicule.
Cele mai putine decese se inregistreaza in tarile scandinave, unde soferii sunt mai disciplinati, soselele sunt mai bune, iar starea tehnica a vehiculelor se situeaza la nivel corespunzator.