Constructorii auto schimba viteza: Societatile mixte si aliantele sunt mai populare ca niciodata
autovitezatoyotamicrosoftgeneral motors
Putine modele de masini au schimbat atat de mult industria auto asa cum a facut-o hibridul Prius de la Toyota. Modelul nipon are o cota de piata de peste 50% pe segmentul sau. Insa atunci cand Toyota a avut nevoie de un nou tip de baterie Li-Ion pentru versiunea hibrida a RAV4, a apelat la americanii de la Tesla Motors.
"A fost o schimbare de strategie surprinzatoare pentru o companie careia i-a placut in trecut sa faca lucrurile asa cum stia ea", recunoaste Yoshi Inaba, directorul operational al Toyota Motors North America.
In ultimii ani, compania japoneza a infiintat mai multe societati mixte, cu parteneri din industria auto precum Ford, BMW, dar si din cea IT, precum Intel sau Microsoft.
A fost o vreme cand producatorii de masini "isi aratau muschii prin realizarile" dobandite cu propriile resurse. Henry Ford a revolutionat industria auto atunci cand a introdus productia de serie la fabrica sa dintr-o suburbie a Detroitului.
Acum, la fel ca si Toyota, Ford se bazeaza pe aliante.
"Acum nimeni nu mai are toate resursele de care are nevoie", spune David Cole, presedinte-emerit al Center for Automotive Research.
"Asa ca ideea de a coopera pentru a scoate produsele mai repede pe piata si a reduce costurile are sens".
Alianta cu alianta
O alianta de proportii, care s-a dovedit a fi de succes, este cea dintre Renault si Nissan. Aceasta, la randul ei, a afacut o alianta cu nemtii de la Daimler initial pe segmentul de masini mici, de oras. Colaborarea s-a extins ulterior si la alte modele. Mercedes va construi o fabrica in Aguascalientes, Mexic, langa cea a Nissan. Aceasta va produce o serie de componente pentru ambele marci. Renault mai are o alianta in India cu Tata Motors.
O societate mixta in industria auto
s-a format recent in Bulgaria. Constructorul Great Wall Motor va inaugura prima fabrica auto chineza din Europa pe 12 februarie 2012. Facilitatea este construita langa satul Bohavista in parteneriat cu firma Litex Motors.
Insa nu toate parteneriatele functioneaza. General Motors (GM) a iesit dintr-o serie de aliante cu Isuzu, Suzuki si Fuji (Subaru). Compania americana a fost fortata sa plateasca despagubiri in valoare de 2 miliarde de dolari dupa ce a iesit dintr-un perteneriat cu italienii de la Fiat. GM va continua insa sa caute aliante avantajoase, potrivit reprezentantilor companiei.
Via
The Bottom Line - MSNBC.com