Cum afecteaza timbrul de mediu vanzarile de masini
taxatimbrumediudaciaopelmasini
Introducerea noii taxe auto va afecta piata auto din Romania, atat in ceea ce priveste masinile noi, cat si cele second-hand, apreciaza specialistii industriei de profil.
Guvernul a adoptat prin ordonanta de urgenta noul timbru de mediu pe 19 februarie, acesta urmand sa fie aplicat din data de 15 martie. Taxa se va achita o singura data pe toata durata de functionare a autovehiculului, chiar daca acesta este vandut de mai mai multe ori.
Timbrul de mediu va tine cont de emisiile poluante de dioxid de carbon, fata de vechea varianta, in care acestea aveau o proportie de doar 30% la stabilirea taxei auto.
Noua formula de calcul duce la o majorare a taxei pentru cumparatorii masinilor Euro 3 si 4.
Astfel, cei care vor achizitiona masini Euro 1, Euro 2 si non-euro, care sunt mai poluante, vor plati o taxa auto la un nivel mai mic ca pana acum, deoarece acestea sunt vechi si au o durata de viata mai mica, deci vor polua un timp mai scurt decat cele Euro 3 si 4.
In plus, timbrul de mediu este mai mare pentru masinile pe motorina decat cele pe benzina, iar masinile electrice sunt scutite de plata taxei auto, deoarece ele nu polueaza. Potrivit Ministerului Mediului, prin noua formula de calcul a taxei auto se doreste impulsionarea achizitiilor de masini noi.
“Noua taxa auto va afecta evolutia pietei auto in 2013”, a declarat Sergiu Gamureac, director executiv Auto.ro, principala piata lovita fiind cea second-hand, potrivit Agerpres.
"Avand in vedere diferentierea timbrului de mediu intre motoarele pe benzina si cele pe motorina pentru normele Euro 3 si 4, ne putem astepta la o scadere a numarului de masini second-hand importate, taxele pentru motorina fiind sensibil mai ridicate (peste 50%)", a precizat acesta.
Tinand cont de faptul ca peste 55% din parcul auto are mai mult de 10 ani vechime, programul Rabla ar fi foarte util, potrivit lui Sergiu Gamureac. Numarul de masini second-hand importate in Romania s-a majorat cu 56% in prima luna a anului curent, ajungand la aproape 18.000 de unitati, fata de perioada similiara din 2012.
Mai mult, numarul masinilor noi inmatriculate a inregistrat o scadere de 10%, de la 4.940 de unitati la 4.440 de unitati inscrise in ianuarie 2013, in timp ce reinmatricularile de autovechiule au scazut cu 37%.
“Consideram ca marcile Dacia, Volkswagen si Opel vor fi in continuare printre cele mai tranzactionate masini", a mai adaugat Sergiu Gamureac.