Evolutia pietei auto romanesti in 2013: Intre timbrul de mediu si samsari
piata autoimporturi autoautovittimbrul de mediu
Anul 2013 a fost unul nefast pentru vanzarile de autoturisme, atat la capitolul masini noi, dar mai ales la tranzactiile interne cu masini rulate. Piata masinilor noi a avut al saselea an consecutiv de scadere. De acealalta parte, inselatoriile si concurenta neloiala au inflorit.
Autovit.ro, platforma de anunturi auto din Romania, parte a Grupului Allegro, a prezentat astazi in cadrul unei conferinte de presa evolutia pietei auto din Romania in anul 2013.
Specialistii au realizat si o analiza comparativa cu anul 2012, au prezentat efectele timbrului de mediu precum si cele ale programului Rabla asupra pietei.
Portalul a realizat o analiza a pietei auto luand in calcul datele oficiale puse la dispozitie de DIRECTIA REGIM PERMISE DE CONDUCERE SI INMATRICULARE A VEHICULELOR (DRPCIV) precum si datele inregistrate de platforma Autovit.ro.
Importurile de masini second-hand au crescut cu aproape 50.000 de unitati fata de 2012.
Cea mai mare schimbare a fost insa la reinmatriculari, unde scaderea a fost extrem de mare: 150.000 de unitati.
In 2013 au fost aproape 222.000 de importuri second-hand, fata de 175.000 in 2012.
In schimb, a scazut numarul reinmatricularilor, de la 356.607 in 2012, la 205.553 in acest an.
Astfel, pentru prima data, numarul importurilor a depasit pe cel al reinmatricularilor, ceea ce arata un mare dezechilibru in piata, considera Mihai Cune, Business Manager Autovit.ro.
''O piata auto sanatoasa, stabila si predictibila poate fi creata la intersectia a trei factori: mediul legal favorabil,
stoparea micilor inselatorii care decredibilizeaza piata auto interna si nu in ultimul rand crearea cadrului pentru o concurenta loiala. Pentru primul factor, introducerea fiscalizarii suplimentare a tranzactiilor dupa a treia masina vanduta de catre o singura persoana intr-un singur an ar putea compensa o scadere a valorii timbrului de mediu, atat de necesara pentru o crestere a pietei auto . In ceea ce priveste stoparea micilor inselatorii, referindu-ne aici in primul rand la alterarea numarului de kilometri, introducerea pedepselor atat pentru modificarea numarului de kilometri cat si pentru comercializarea unei masini cu kilometrajul modificat ar putea aduce un plus de credibilitate si deci de optimism in ceea ce priveste tranzactiile. Nu in ultimul rand, referindu-ne la eliminarea concurentei neloiale, incurajarea unei competii sanatoase intre dealerii auto si ceilalti vanzatori de masini, incurajarea crearii de mici business-uri si sustinerea celor blocati in piata gri ar putea reprezenta metode de adresare a acestei problematici'', a afirmat Cune.
Piata masinilor noi a scazut incepand din 2008 si, desi la inceput de 2013 era greu de crezut ca mai este loc de scadere, cifrele finale au aratat contrariul.
In trei din cele 12 luni vanzarile au fost de sub 4.000 unitati. Maximul de tranzactii a fost atins in august(6.300 de masini), aceasta fiind in general o luna slaba din punct de vedere al tranzactiilor auto. In 2013 nu s-a mai putut vorbi de o sezonalitate cu maxim de vanzari primavarasi toamna si minim in mijlocul verii si in decembrie.
Piata a avut o evolutie stearsa tot anul. Principaleleexplicatii ar fi puterea scazuta de cumparare, demararea programului Rabla abia in luna iunie, dar mai ales faptul ca peste 75% dintre masini au fost achizitionate de institutii si companii, persoanele fizice avand o pondere modesta.
Foto: ferrari.com.