Fostul sef al GM vorbeste in termeni duri despre trecutul si prezentul companiei
general motorsgmconducerebirocratiesindicatecoreea de suded whitacreproductia globala
Ed Whitacre nu a folosit niciodata cuvinte blande la adresa GM. Batranul nu s-a schimbat nici dupa retragerea din compania producatoare de automobile.
Cele mai recente comentarii ale sale legate de General Motors reprezinta un "reminder" despre cat de afectata a fost compania in timpul falimentului sau scurt si in perioada in care chiar Whitacre a condus producatorul auto american.
Editia din septembrie a publicatiei Car and Driver cuprinde un interviu cu Whitacre despre perioada in care a condus GM, in calitate de presedinte si CEO. Potrivit acestuia, multi dintre directorii GM nu au reusit sa se schimbe, iar falimentul nu a reprezentat o lectie invatata pentru ei.
"Managementul este 100% responsabilitate". Asa o fi fost? Whitacre a explicat: "Nu s-a intamplat asa. Ei si-au spus: "Nu am gresit cu nimic". Nu am avut timp sa ma confrunt cu o asemenea atitudine. Nu erau flexibili. Au stat prea mult in mediul corporatist de la General Motors...".
Inca din prima zi in care a preluat conducerea GM, Whitacre a spus raspicat ca succesul pe termen lung al companiei va depinde de capacitatea directorilor si angajatilor de a se adapta si schimba in functie de piata.
Whitacre nu s-a temut sa isi impuna principiile. "Ati vorbit despre management. Au crezut oare managerii si angajatii ca sunteti prea dur?", a fost intrebat Whitacre de jurnalistii de la Car and Driver.
"Sunt sigur ca asa au crezut. Un tip mi-a zis luni ca va absenta in urmatoarea saptamana, deoarece pleaca in California. I-am zis: "Daca pleci in California, sa ramai acolo, deoarece la intoarcere, vei ramane fara loc de munca. In cultura GM, nimic nu era urgent".
Se poate schimba GM?
In ciuda comentariilor sale dure, Whitacre pare optimist in legatura cu fundatiile General Motors, care ramane un producator auto impozant.
"Se va intoarce GM la modul birocratic de conducere?", intreaba Car and Driver.
"Cand am plecat eu, am considerat ca nu vor face acest pas. Cred ca au inteles insa mesajul, odata cu trecerea timpului", a spus Whitacre.
Costurile crescande ale fortei de munca si sindicalismul militant din Coreea de Sud a determinat GM sa renunte la aceasta tara si anume la o cincime din productia globala.