General Motors pune bete in roate vanzarii Saab
general motorssaabpreluaresuedezichineziactiune preferentiala
Exact cand suedezii si chinezii se pregateau sa deschida sampania pentru a sarbatori salvarea de la faliment, fostul proprietar, General Motors, amana petrecerea. Nu este de acord ca Saab sa imprumute platformele tehnice (ale GM) unui alt fabricant de masini chinez, atata timp cat ei au deja un parteneriat cu compania alta companie tot din China, SAIC.
Fiind inca furnizori pentru Saab si detinatori ai unor actiuni preferentiale, cei de la GM se opun vanzarii catre cei doi parteneri chinezi.
Americanii au emis chiar si o declaratie oficiala prin vocea purtatorului de cuvant Jim Cain: "GM nu va putea accepta o schimbare in patronajul Saab care ar putea afecta negativ relatiile existente cu GM sau care ar putea influenta nefericit prezenta GM in China sau pe alte piete mondiale".
Pang Da si Youngman planuiesc o generoasa infuzie de capital in interiorul Saab si chiar construirea modelelor suedeze in cadrul unor uzine din China.
Planurile noilor patroni sunt de a dubla productia actuala pana in 2013. In aceste conditii este clar ca brandurile premium de sub cupola GM vor avea un nou concurent pe o piata in plina crestere.
Cat de greu cantareste o actiune preferentiala?
Actiunile preferentiale presupun in general un dividend fix precizat inca de la inceput, care este incasat in totalitate in fiecare an in care compania a realizat profit, dar in acelasi timp o limitare sau eliminare totala a dreptului detinatorilor de a participa la Adunarea Generala a Actionarilor si de a vota.
Asadar o companie promite plata cu regularitate a unui dividend mai ridicat pentru actionarii care cumpara actiuni preferentiale, dar acestia nu au dreptul sa se implice in nici un fel tn activitatea acesteia si nu pot influenta deciziile ce se iau in Adunarea Generala a Actionarilor.