Obiectivele majore sunt cresterea sigurantei rutiere si reducerea la jumatate a numarului de decese din accidente rutiere pana in 2020 fata de anul 2010.
Asumarea de catre Romania a acestor obiective este in concordanta cu orientarile comunicate de Comisia Europeana pentru perioada 2011-2020 pentru un spatiu european de siguranta rutiera si reducerea deceselor cu 50% fata de perioada anterioara.
Strategia pentru siguranta rutiera isi propune intarirea si coordonarea institutionala, factorul uman in siguranta rutiera, formarea in domeniul sigurantei rutiere, imbunatatirea evaluarii medicale si psihologice, instruire si examinare, imbunatatirea legislatiei si a controlului respectarii legilor in domeniu, siguranta infrastructurii rutiere, transport si mobilitate, siguranta vehiculelor, cercetare si statistica in domeniul sigurantei rutiere.
Planul de actiuni prevede sarcini specifice pentru autoritatile publice cu atributii in domeniul sigurantei rutiere. Astfel, in ceea ce priveste coordonarea institutionala, planul include masuri pe termen scurt (1-2 ani) si termen mediu (3-5 ani) pentru imbunatatirea sistemului de interventie la accidente si a asistentei medicale de urgenta, intre care asigurarea functionalitatii serviciilor specializate de urgenta intr-un spatiu comun, prin colocarea dispeceratelor de urgenta, cat si prin unificarea dispecerizarii resurselor pe domenii de interventie (medical, ordine publica, etc.) si elaborarea unor scheme de interventie mai clare.
De asemenea, pentru dezvoltarea bazei materiale a unitatilor de interventie este prevazuta, pe termen scurt, imbunatatirea dotarii cu autospeciale pentru descarcerare, ambulante, iar pe termen mediu, imbunatatirea dotarii serviciilor de urgenta cu elicoptere.
Tot la nivel institutional, Strategia prevede consolidarea rolului Consiliului Interministerial pentru Siguranta Rutiera (CISR) ca organ principal in materie de siguranta rutiera, de coordonare intre institutii nationale si departamentele Consiliului si intre CISR si judete, municipalitati si alte institutii locale.
In ce priveste factorul uman in siguranta rutiera, Strategia urmareste corectarea comportamentului pe drumurile rutiere, prin intarirea rolului educatiei rutiere si a campaniilor de sensibilizare si constientizare.
In acest sens, actiunile propuse ii vizeaza pe toti participantii la trafic, indiferent de varsta sau profesie. Se va pune accent pe identificarea solutiilor de reducere a numarului de persoane decedate si al persoanelor grav ranite din categoriile de persoane cu risc crescut (pietoni, motociclisti, biciclisti, copii, tineri, persoane varstnice).
Pe termen scurt, este prevazuta reglementarea unui Plan National de Educatie Rutiera, Strategia punand in centrul atentiei, dupa modelul european, participantul la trafic si cu un accent deosebit pe educatia si formarea copiilor a tinerilor si a conducatorilor auto incepatori.
Actiunile sunt structurate pe trei directii: educatie rutiera in scoala, campanii de informare in media si imbunatatirea nivelului de pregatire a conducatorilor auto.
Pe termen scurt, este prevazuta introducerea inregistrarii video a examenelor pentru obtinerea certificatelor si atestatelor profesionale, iar, pe termen lung, va fi amendata legea astfel incat scolile de soferi sa-si poata prelungi autorizatia de functionare cu conditia ca minim 50% dintre cursanti sa promoveze examenul.
Este prevazuta si crearea cadrului legal pentru reabilitarea si consilierea conducatorilor auto cu abateri grave si repetate de la normele rutiere, mai ales in cazul soferilor profesionisti.
Tinerii sunt vizati si ei prin aceasta strategie, care prevede crearea de programe universitare, post-universitare si de formare in domeniul sigurantei rutiere, aceste programe urmand a fi introduse de catre universitati, in parteneriat cu institutii avand abilitati si expertiza necesara in domeniu.
Actiunile vor viza si imbunatatirea evaluarii medicale si psihologice pentru obtinerea permisului auto, prin actualizarea periodica a baremelor de evaluare si eliminarea posibilitatilor de obtinere a avizelor in mod fraudulos.
In plus, dupa o anumita varsta, vor fi reduse perioadele de efectuare a controalelor medicale pentru conducatorii auto.
Planul de actiuni stabileste, totodata, directiile de crestere a sigurantei infrastructurii rutiere, tinandu-se cont la elaborarea strategiei si a planului de actiuni si de problemele majore identificate de studiul efectuat in vederea elaborarii Master Planului General de Transport al Romaniei.
Masurile propuse vizeaza realizarea unei infrastructuri care sa corespunda nevoilor de mobilitate si nevoilor de dezvoltare economica, prin cresterea capacitatii de transport (autostrazi), fara scaderea gradului de siguranta, prin adoptarea pe termen scurt a unui Plan National pentru introducerea pe scara larga a Sistemelor de Transport Inteligente, sanctionarea administratorilor/executantilor de lucrari de drumuri pentru nerespectarea normelor legale, realizarea de amenajari speciale destinate participantilor la trafic considerati vulnerabili (separarea utilizatorilor motorizati de drum de biciclisti si pietoni, restrictionarea construirii in zonele adiacente arterelor de tranzit si ocolitoare.
Alte actiuni prevazute in Strategie sunt introducerea inspectiei tehnice de siguranta pentru repunerea in circulatie a vehiculelor implicate in accidente rutiere, precum si responsabilizarea si sanctionarea, de principiu, atat a conducatorului auto, cat si a operatorului de transport in caz de abateri.
In materie de sanctiuni si urmarirea executarii sanctiunilor pentru nerespectarea legislatiei rutiere, strategia aprobata de Guvern muta accentul pe constatarea abaterilor cu ajutorul sistemelor automate, propunand analizarea si adoptarea modelului statelor membre UE care inregistreaza procente maxime de incasare pe acest tip de constatare a contraventiilor.