Jucatorii din industria auto: 2014 va fi un an dificil
industria autocarlos ghosnpiata autoeuropamotorcrestere
Stephen Odell, directorul executiv al Ford Europe, a declarat pentru CNBC ca ne indreptam spre un an dificil, in perspectiva evolutiei pietei auto.
Industria auto europeana nu va reveni pe crestere, pana cand nu se va restructura, exact ca in SUA, au precizat o serie de directori ai unora dintre cei mai importanti producatori auto, pentru CNBC.
CEO-ul Ford Europe a spus ca, in ciuda informatiilor optimiste macroeconomice, legate de zona euro, industria regiunii isi va reveni greu, pe masura ce vanzarile de automobile s-au prabusit la cel mai scazut nivel din ultimele doua decenii.
"Vedem cum industria se scufunda, nu vedem o revenire - nu o vedem - aceasta va fi lunga, iar restructurarea, la fel de anevoioasa", a spus Stephen Odell, in cadrul Salonului Auto de la Frankfurt.
"Din perspectiva Ford, cand am inceput sa intram in recesiune, viziunea noastra a prevazut una de durata si nu cred ca ne aflam la finalul acesteia".
Tinand cont de restructurarea industriei auto americane - inclusiv disponibilizarile si reducerile productiei - industria europeana sufera, inca, de pe urma supracapacitatii, a spus Odell. El a justificat decizia Ford de a inchide o serie de fabrici de autoturisme in Marea Britanie si Belgia.
In iulie, gigantul auto american estima ca va incasa o pierdere de 1,8 miliarde dolari in 2013 (la acelasi nivel cu 2012), dar Odell a subliniat ca Ford doreste sa revina pe profit din partea unitatii sale europene in 2015, odata cu lansarea unor noi modele.
Per total, vanzarile de masini raman modeste, din cauza somajului in crestere si a incertitudinilor economice, precum si a cererii scazute din partea consumatorilor.
In timp ce vanzarile de automobile au atins in iunie punctul minim din ultimii 17 ani in Europa, fata de industria auto din SUA, care a inregistrat un avans de 17% in august - luna respectiva este cea mai buna din ultimii ani (recesiunea 2007-2009).
In ciuda inchiderilor unor fabrici din Europa si a reducerii furnizorilor, utilizarea deficitara a acestor unitati inca ii mai bantuie pe producatorii auto europeni; astfel, peste jumatate din cele 160 de fabrici din Europa functioneaza sub 70% din capacitatea lor totala (T1 2013), potrivit celor de la IHS Automotive.
Directorul financiar al Volkswagen, cel mai mare producator auto din Europa si detinator al brandurilor Porsche si Audi, a declarat pentru CNBC ca revenirea industriei auto din regiune nu va fi definitivata, pana cand aceasta nu va opera reducerile de costuri si restructurarea aferenta.
"In Europa, inca avem problema supracapacitatii si asta pune presiune asupra preturilor. Vedem luminita de la capatul tunelului... dar este prea devreme ca sa spunem daca inaintam in directia corecta", a precizat Hans Dieter Potsch.
Un director executiv este insa mai optimist si discutam despre Carlos Ghosn, de la Renault-Nissan, care spune ca "2014 va fi un an-record pentru industria auto".
"Dupa cinci ani de declin, ne bucuram sa constatam o revenire a pietei auto europene. Nu cred, totusi, ca aceasta este solida, in acest moment, inca mai trebuie sa castigam increderea consumatorului in recuperarea economica a Europei. Principalul motor de crestere este increderea acestuia", a spus Ghosn.