Expunerea sustinuta la un zgomot intens de trafic poate duce la extenuare fizica, poate afecta functionarea organelor interne si poate contribui la aparitia unor boli. In plus, studiile efectuate de Agentia Europeana de Mediu arata ca jumatate din populatia urbana a Uniunii Europene este expusa la zgomote de trafic mai mari de 55 de decibeli (db).
"Exista dovezi stiintifice care sustin impactul negativ al zgomotului din trafic, insa proiectul legislativ are in vedere doar zgomotul produs de motorul vehiculelor", a declarat raportorul Miroslav Ouzky, din grupul Reformatorilor si Conservatorilor Europeni, dupa ce proiectul a fost adoptat cu 401 voturi pentru, 228 impotriva si 20 de abtineri.
Eurodeputatul ceh va incepe acum negocierea unui acord cu tarile membre UE.
Proiectul legislativ propune introducerea graduala a unor limite noi, dupa sase si respectiv opt ani de la intrarea in vigoare a noii legislatii. Prima faza vizeaza noile modele de vehicule, iar in cea de a doua vor fi avute in vedere toate noile vehicule intrate in circulatie.
Limitele pentru masinile standard vor fi reduse la 68 db de la 74 db, cat este limita in prezent. Vehiculele mai puternice vor avea o marja de manevra limitata la 2 sau 6 db. Limita pentru camioanele grele foarte puternice, de peste 12 tone, va fi mentinuta la 81 db.
In proiectul adoptat se confirma faptul ca suprafata de rulare, zgomotul cauciucurilor si aerodinamica afecteaza zgomotul general produs de autovehicule.
Eurodeputatii vor ca masinile noi sa fie etichetate in functie de performanta lor in privinta zgomotului, astfel incat sa existe o informare a consumatorilor.
Mai mult, parlamentarii europeni sunt ingrijorati de faptul ca motoarele silentioase ale masinilor electrice si hibride ameninta pietonii si din acest motiv intentioneaza sa stabileasca cerinte obligatorii pe viitor, care sa creasca zgomotul produs de aceste vehicule.
Proiectul legislativ identifica un numar de standarde care ar trebui sa fie create pentru astfel de "sisteme de avertizare acustica a vehiculului".