Piata auto a crescut cu 12,6%, dupa primele patru luni din 2017
piata autoautomobile ecologice
Pe ansamblul pietei auto din Romania, livrarile totale de autovehicule au crescut, in primele patru luni din 2017, cu 12,6% fata de aceeasi perioada din 2016, cifra in interiorul careia autoturismele au consemnat o crestere de 14,4%.
Vanzarile de autoturisme din primele patru luni din 2017 au fost, ca si in anii precedenti, sustinute de achizitiile facute de persoanele juridice, ponderea acestora din total fiind de 79%, fata de 21% persoane fizice, potrivit APIA.
In comparatie cu primele 4 luni din 2016, au crescut atat ponderea cat si volumul achizitiilor realizate de catre persoanele fizice: ponderea de la 13% la 21%, iar volumul, cu 81%. Conform APIA, aceste cifre constituie un semnal care arata detasarea tot mai mare a persoanelor fizice de Programul Rabla, care incepe sa-si reduca efectul de asteptare generat in ultimii ani.
In ce priveste autoturismele rulate (in marea lor majoritate nefiscalizate), in primele patru luni din 2017, au fost inmatriculate peste 167.000 de unitati (circa 55% din volumul inregistrat pe intreg anul 2016), de 5,7 ori mai multe decat cele noi.
Situatia a fost generata de eliminarea, de la 1 februarie 2017, a Timbrului de Mediu. Mai grav este ca s-a triplat numarul autoturismelor rulate importate cu emisii poluante ridicate (Norma Euro 3 si 2), de la circa 23.600 de unitati, in 2016, la circa 68.600 de unitati, in 2017.
De asemenea, in ceea ce priveste autovehiculele noi, in aprilie 2017, s-au livrat cu 16,2% mai putine unitati decat in martie, fapt ce face ca, pe ansamblul primelor patru luni, sa se ajunga la un total de 40.581 de unitati, cu 12,6% mai multe decat in primele patru luni din 2016.
Autoturismele, care reprezinta 79% din totalul livrarilor realizate in aceste prime patru luni din 2017 (32.027 unitati), inregistreaza o crestere fata de aceeasi perioada a anului 2016 de 14,4%, iar vehiculele comerciale (marfa si persoane) una de 6,1%.
Top-ul pe marci (autoturisme si autovehicule comerciale) este condus de catre Dacia, cu 9.611 unitati, urmata de Volkswagen, cu 4.346 unitati, Ford (3.389 unitati), Renault (3.064 unitati) si Skoda (3.055 unitati).
La autoturisme, in functie de volumele livrate, top-ul pe marci are pe primul loc Dacia, cu 8.341 unitati (26% cota de piata, pe un volum in crestere cu 7,6% fata de 2016), urmata de Volkswagen (3.793 unitati; 11,8% cota de piata, volume in crestere cu 24% fata de 2016); Skoda (3.055 unitati; 9,5% din total piata, volume in crestere cu 3,9%); Renault (2.429 unitati; 7,6% cota de piata, volume mai mari cu 35,9%); Ford (2.361 unitati; 7,4% din total piata, volume in crestere cu 26,1%) si Opel (1.470 unitati; 4,6% din total piata, volume mai mari cu 35,2%).
Pe modele, cu cele 2.489 unitati vandute, Dacia Logan este cel mai bine vandut model, in primele patru luni din 2017, urmat de Dacia Sandero (2.407 unitati), Dacia Duster (1.816 unitati), Skoda Octavia 91.418 unitati) si Ford Focus (995 unitati).
In ce priveste autoturismele electrice si hibride, acestea au ajuns la 1,7% din totalul livrarilor din primele patru luni din 2017. Desi volumele sunt foarte mici, cresterile sunt importante (cele electrice +142,1%, iar cele hibride +185,2%) si arata ca exista un potential important de crestere al acestei categorii de autoturisme care, stimulata corespunzator, va realiza volume importante si va contribuila reducerea poluarii in trafic.
In functie de tara de provenienta a autoturismelor, 25,3% au fost fabricate in Germania; 23,7%, in Romania, 11,6% in Cehia; 8,6% in Spania si 7,7% in Turcia. Livrarile de autoturisme din productia autohtona au crescut, in 2017, cu 6,5% comparativ cu 2016, iar autoturismele din import cu 17,1%.
APIA estimeaza ca, daca nu vor fi evenimente sau masuri de natura sa afecteze sectorul auto, in 2017, se va inregistra o crestere a pietei auto de circa 10%.