Piata auto, pe butuci, in primele sase luni
automasini second handunitatiautobis
Piata auto second-hand a fost afectata la fel de mult precum cea de masini noi, cu efecte economice usor de masurat, se arata intr-o analiza a datelor statistice MAI, privind inmatricularile de autoturisme, realizata de autobis.ro pentru primele 6 luni ale anului.
Masurile guvernului de stimulare a vanzarilor de automobile noi (timbrul de mediu si Rabla) au condus la efecte contrare. Aceasta este una dintre concluziile studiului facut pe aceste date.
Dupa 6 luni si aproape tot atatea de aplicare a timbrului de mediu, plus o luna de aplicare a noului Program Rabla, piata auto a scazut dramatic, intr-un an in care prognozele initiale erau optimiste, jucatorii din piata sperand macar la o stagnare a vanzarilor.
Piata totala de automobile second-hand a coborat la un nivel mediu lunar de circa 33.000 de unitati, cel mai scazut nivel de la intrarea Romaniei in UE.
Efectele acestei scaderi sunt dezastruoase atat pentru industriile conexe (service, carburanti, uleiuri, piese auto, asigurari etc.), cat si pentru incasarile bugetare (taxe de inmatriculare, impozite, taxe de drum, TVA), scaderea medie fiind de 25% in comparatie cu anul 2012.
Chiar daca in ultimii 5 - 6 ani au existat fluctuatii intre importuri si reinmatriculari, in functie de modificarile legislative, totalul pietei de autoturisme rulate s-a mentinut, pana anul trecut, la un nivel de peste 40.000 de unitati lunar.
Odata cu introducerea timbrului de mediu, aceasta a scazut de la 54.000 masini in decembrie anul trecut, la 32.000 de masini in ianuarie 2013, iar nivelul s-a mentinut scazut pe parcursul ultimelor luni.
Practic, cea care a suferit cel mai mult a fost piata interna de masini rulate, politica de taxe (timbrul de mediu) impingand cumparatorii catre importuri.
Scaderea neta a pietei de autoturisme rulate la 6 luni a fost de 36.835 autoturisme, adica tot atatea masini care nu au mai generat venituri in economie.