"Surorile Porsche" ii canta "La multi ani!" lui 911, care implineste 50 de ani si printre fanii brandului se numara si fotograful Rene Staud. El a lansat o carte de 320 de pagini, in care incorporeaza toata istoria lui 911, in cele mai mici amanunte.
911 reprezinta un studiu de caz in toata puterea cuvintelor, de la evolutie la revolutie. Designul a ramas aproximativ acelasi in ultimii 50 de ani, fapt ce-i confera o rigiditate absolut adorabila. Cu un propulsor montat in spatele rotilor din spate, modelele originale 911 erau dedicate soferilor extremi. Pe masura ce anii au trecut, inginerii din Zuffenhausen au redus greutatea bolizilor, au adaugat turbocompresoare, le-au atasat eleroane si au contribuit la nasterea unui simbol al vitezei si gratiei. Reputatia versiunilor de strada a fost eclipsata doar de succesul lor pe pistele speciale de curse.
Weekend-ul trecut, Porsche a sarbatorit a 100-a victorie de clasa in cadrul celei mai dificile competitii auto din lume, cea de 24 de ore de la Le Mans. Peste 50% din victorii au fost obtinute de Porsche 911. Inclusiv victoria de duminica.
911 RSR, castigatorul acestei editii, se diferentiaza destul de mult fata de "stramosii" sai. Era un bolid mai puternic decat 356. Producatorul auto francez Peugeot a obiectat impotriva numelui, spunand ca detine drepturile asupra denumirilor de masini "cu zero in mijloc". Porsche a inlocuit 0 cu 1 si a generat o legenda pe patru roti. Peugeot nu s-a descurcat atat de bine.
Cu un design inspirat, probabil, de Volkswagen Beetle (un alt model proiectat de Porsche), 911 include unele functii care au transformat-o intr-o masina sport de strada, inclusiv doua scaune (foarte mici, ce-i drept) in spate si destul loc sub portbagaj, cat sa cari un set de crose. Masina a fost laudata de presa auto a anului 1963, dar putini si-ar fi imaginat ca acelasi design simplu va contribui la castigarea a numeroase concursuri sportive si implicit a inimilor conducatorilor auto (cine nu viseaza sa detina un Porsche?)
In cele din urma, Porsche a adaugat ceva mai multa electronica in interiorul masinilor sale sport si la mijlocul anilor '80, 911 se remarca nu doar printr-o tinuta sportiva intimidanta, ci si prin tehnologia avansata de care dispunea. In anii '90, Porsche a modernizat modelul Carrera, adaugand racirea cu lichid. Unii fani s-au temut ca masurile Porsche vor contribui la "decesul legendarei 911", dar compania a construit bolizi din ce in ce mai performanti, destinati pietelor auto din toata lumea. 911 continua sa fie o masina sport de exceptie, cu un design retro si in acelasi timp actual, chiar si 50 de ani mai tarziu.
Profilul lui Porsche 911 ramane in mare acelasi si motorul toarce tot in spate. Cu putina imaginatie, poti confunda cu usurinta anumite elemente estetice ale celor doua modele, separate de o jumatate de veac. Dar, hei, discutam despre un Porsche!