Prima luna de scadere pentru piata auto in acest an
piata auto romaniavanzari daciavanzari ford
Pe ansamblul pietei auto din Romania, livrarile totale de autovehicule (autoturisme + vehicule comerciale) au inregistrat, in primele patru luni din 2016, o crestere generala de 14,4% comparativ cu aceeasi perioada din 2015.
La autoturisme, cresterea a fost de 9,4%. Luna aprilie 2016 este cea mai buna luna aprilie din ultimii sase ani (2011 - 2016).
Cu un volum total de 10.291 unitati vandute in aprilie 2016, se inregistreaza, dupa primele patru luni, un volum total de 36.053 de unitati, cu 14,4% mai mare decat in primele patru luni din 2015, dar cu 4,7% mai putin decat martie 2016.
Autoturismele, care reprezinta 77,6% din vanzarile consemnate in prime patru luni din 2016 (27.993 unitati), inregistreaza o crestere de 9,4%, iar vehiculele comerciale (marfa si persoane), una de 35,9%.
La autoturisme, top-ul pe marci este condus de catre Dacia (7.752 unitati; 27,7% cota de piata, pe un volum in scadere cu 17% fata de 2015), urmata de Volkswagen cu 3.059 unitati (10,9% cota de piata, volume in crestere cu 32,3% fata de 2015); Skoda 2.941 unitati (10,5% din total piata, volume in crestere cu 16,6%); Ford 1.873 unitati (6,7% din total piata, volume in crestere cu 0,3%); Renault 1.787 unitati (6,4% cota de piata, volume mai mari cu 17,6%); si Opel, 1.087 unitati (3,9% din total piata, volume mai mari cu 28,3%).
Pe modele, cu cele 2.869 unitati livrate pe piata autohtona, Dacia Logan este cel mai bine vandut model, in primul trimestru din 2016, urmat de Dacia Sandero, cu 1.826 unitati, Dacia Duster, cu 1.538 unitati, Skoda Octavia, 1.264 unitati, si Dacia Logan MCV cu 862 unitati.
Autoturismele diesel continua sa domine piata cu o pondere de 55,7%, care este insa mai mica in comparatie cu aceeasi perioada din 2015: 60,2%.
In ceea ce priveste autoturismele hibride sau 100% electrice, se remarca o crestere importanta, dupa patru luni din 2016, respectiv un plus de 112%, dar pe volume mici, respectiv 195 de unitati, in 2016, fata de 92, in 2015.
In functie de tara de provenienta a autoturismelor, situatia se prezinta astfel: 25,5% sunt de provenienta autohtona, 22,6% sunt fabricate in Germania, 12,5% sunt din Cehia; 8,9% din Spania si 7,3% din Franta.
In acest context, vanzarile de autoturisme din productia autohtona au scazut, in primele patru luni din 2016, cu 19,8% fata de aceeasi perioada din 2015, in timp ce vanzarile de autoturisme din import au inregistrat o crestere importanta, respectiv de 25%.
In Romania, vanzarile din aprilie 2016 si cele din primele patru luni ale anului, au fost sustinute de achizitiile persoanelor juridice, ponderea acestora din total fiind de 89% fata de 11% persoane fizice, iar, in cazul autoturismelor, de 87%, fata de 13% persoane fizice.
Procentele sunt relativ similare cu cele din aceeasi perioada din 2015 (88% la 12%, in cazul autoturismelor), efectul de asteptare generat de Programul Rabla, care, in acest an, a intarziat extrem de mult, fiind unul evident.
In ceea ce priveste autovehiculele rulate, in primele patru luni din 2016, importurile au crescut comparativ cu 2015, cu 25,1%, ceea ce face ca raportul dintre autovehiculele rulate si cele noi sa fie unul in crestere, respectiv de aproximativ patru autoturisme rulate la unul nou.
In primele patru luni din 2016, in Romania, s-au fabricat 134.344 de autovehicule, cu 6,4% mai putine decat in perioada similara din 2015. 116.374 de unitati fost produse de catre Dacia si 17.970 de Ford.
Volumele cele mai mari le-a inregistrat modelul Dacia Duster (66.941 de unitati; plus 17% fata de primele patru luni din 2015), urmat de Dacia Sandero (19.821 unitati; minus 7,2%), Ford B-MAX (17.970 unitati; minus 4,5%), Dacia Logan MCV (15.137 unitati; plus 2,7%), si Dacia Logan (14.464 unitati; minus 53,9%).
La export, au fost livrate 121.597 de unitati, in primele patru luni din 2016, in scadere cu 4,9% comparativ cu perioada similara din 2015, dar in crestere de 4,3%, in aprilie, 2016 fata de martie 2016.
Cel mai exportat model a fost Dacia Duster (64.617 unitati; plus 17,9%), urmat de Ford B-MAX (17.973 unitati; minus 3,8%), Dacia Sandero (17.095 unitati; minus 3,8%), Logan MCV (13.708 unitati; minus 3,4%) si Dacia Logan (8.204 unitati; minus 63,4%).
90,5% din productia nationala din primele patru luni din 2016 a fost exportata, comparativ cu 89,1%, in aceeasi perioada a anului trecut.