Chiar daca uzinele auto din Germania produceau doar 30% din masinile si vehiculele comerciale din Europa de Vest, la nivelul anului 2000, procentul va creste la 44%, in 2013, estimeaza UBS.
Ascensiunea pune in valoare atuurile detinute de producatorii auto germani - cei mai mari fiind Volkswagen, Daimler si BMW - care profita de platformele locale in vederea extinderii globale.
Castigurile in privinta competitivitatii sunt corelate, de asemenea, cu introducerea monedei unice, in 1999. In contextul in care zona euro a fost obligata sa foloseasca aceeasi moneda, respectiv euro, producatorii auto germani au castigat teren in fata celor din Franta, Italia si Spania, care nu au reusit sa restaureze increderea investitorilor in mediul de afaceri.
De asemenea, companiile germane, scrie Financial Times, au beneficiat de reformele pietei muncii de la inceputul anilor 2000 si de ani intregi de dezvoltare tehnologica, in domenii precum mecanica, automatizarea si metalurgia.
Graham Mather, presedintele European Politcy Forum, un grup de cercetare & consultanta din Londra, explica: "Datele privind piata auto ilustreaza modul in care evolutia euro (si a industriei europene) a favorizat Germania. Rivalii de pe piata auto s-au canibalizat, in incercarea de a tine pasul cu germanii".
George Magnus, un consultant economic independent, a declarat ca producatorii auto nemti au beneficiat de castiguri enorme de pe urma competitivitatii pe piata muncii, stimulata de moneda europeana.
UBS defineste Europa de Vest ca acea parte din Europa, cu exceptia fostului bloc comunist si Turciei. "Batranul continent" inregistreaza o criza a pietei auto; in 2013, vanzarile de masini in Europa vor scadea cu o cincime, fata de 2007.
Performanta excelenta a producatorilor auto germani contribuie la profiturile acestora. Potrivit analistilor Morgan Stanley, VW, Daimler si BMW vor inregistra profituri de 6,9%, 7,6%, respectiv 10,6%, la nivelul lui 2012, situandu-se cu mult inaintea rivalilor din restul Europei.
PSA Peugeot Citroen si Renault, ambii producatori auto din Franta, estimeaza ca vor inregistra scaderi la nivelul lui 2012. Fiat, gigantul auto din Italia, se afla, de asemenea, intr-o situatie dificila.