Programul Rabla se extinde: vor fi incluse si masinile electrice
programul rablamasini nepoluantemasini electriceministerul mediuluiprima de casare masini electricetichete valorice rablamasini hibride
Statul se "inverzeste". Nu de la vreo indigestie financiara, ci datorita masinilor electrice, nepoluante, ce ar putea "popula" parcul auto. Institutiile publice care vor achizitiona masini electrice vor beneficia de o prima de casare de 5.300 de euro.
Aceasta este dorinta ministerului Mediului, transpusa deja intr-o ordonanta de urgenta. Prin intermediul programului Rabla, institutiile statului care vor cumpara masini electrice vor beneficia de o prima de casare de 5.300 de euro, de sase ori mai mare decat cea standard.
"Avem o Ordonanta de Urgenta care acorda facilitati celui care va avea posibilitatea sa cumpere o masina electrica. In acest sens, am facut o propunere de transpunere a Directivei Europene. Astfel, in programul Rabla noi propunem sa introducem o facilitate, adica in cazul in care cineva sau o institutie publica sa primeasca un numar de sase tichete valorice pentru fiecare autoturism vechi dat spre casare. Conditia este sa cumpere o masina electrica", a explicat Laszlo Borbely, ministrul Mediului si Padurilor, citat de Agerpres.
Pentru ca se vrea cu tot dinadinsul un parc auto mai putin poluant, statul intentioneaza sa acorde o subventie de cel mult 25% din valoarea masinii celor care doresc sa achizitioneze astfel de masini, dar nu pot sau nu vor sa acceseze programul Rabla.
In forma sa finala, programul nu se va adresa doar institutiilor publice, ci si cetatenilor. Pentru inceput insa, doar instutitiile isi vor putea cumpara astfel de masini, dearece pentru publicul larg nu exista infrastructura necesara utilizarii lor. Facilitatile vor fi diferite pentru hibride si pentru masinile 100% electrice, doar acestea din urma fiind complet nepoluante.
Problema cea mai mare o constituie infrastructura, deoarece masinile electrice functioneaza pe baza de baterie care necesita incarcare succesiva. O borna de incarcare, ce poate fi instalata intr-un garaj, costa intre 350 si 400 de euro, iar bateria se incarca in circa opt ore.
"Problema de fond este infrastructura. Va trebui sa vedem cum facem cu acest lucru, pentru ca sunt unele baterii care stau 8 ore la incarcat iar altele care se incarca in 30 de minute, dar sunt mai scumpe. Infrastructura de care vorbesc poate fi realizata de orice firma. Orice propunere este binevenita", a mai spus Borbely.
Pentru a pune la punct infrastructura necesara se are in vedere incheierea de parteneriate cu furnizorii de energie si diverse companii, astfel incat sa se instaleze cat mai multe borne de incarcare in locuri publice, cum ar fi supermarket-urile. Exista posibilitatea ca statul sa aloce din fondul de mediu subventii menite sa incurajeze instalarea punctelor de incarcare in spatiile publice.