Statul incearca sa (re)porneasca Prima Masina
prima masinafinantare prima masinaplafon prima masina
Ministerul Finantelor Publice a publicat proiectul de Hotarare a Guvernului pentru completarea Normelor de aplicare a OUG 66/2014 privind aprobarea Programului de stimulare a cumpararii de autoturisme noi, cu modificarile si completarile ulterioare, aprobate prin Hotararea Guvernului 1053/2014.
Programul de stimulare a cumpararii de autoturisme noi prevede ca persoanele fizice pot cumpara un singur autoturism nou al carui pret de achizitie sa nu depaseasca 50.000 de lei.
Prin Programul de stimulare a cumpararii de autoturisme noi, se incurajeaza achizitia de autovehicule situate in palierele joase de pret sau masinile putin poluante cu litraj mic si consum redus de combustibil.
Conditiile de incadrare prevad ca, la data solicitarii creditului garantat, beneficiarul programului sa aiba varsta minima de 18 ani si capacitate deplina de exercitiu.
Prin autoturism nou, se intelege autovehicul definit conform OUG 27/2011 privind transporturile rutiere, produs in spatiul intracomunitar sau provenit din import, care indeplineste cel putin cerintele minime ale standardului Euro 5, achizitionat de la persoane juridice care au ca obiect de activitate vanzarea autovehiculelor si al carui pret de achizitie nu depaseste 50.000 de lei, la care se adauga TVA, dupa caz.
Garantia statului va fi de maximum 50% din finantarea acordata, iar beneficiarii trebuie sa dispuna de un avans de minimum 5% din pretul de achizitie a autoturismului nou.
De asemenea, beneficiarii se obliga sa asigure autoturismul printr-o polita de asigurare de tip CASCO.
Pentru anul 2015, plafonul alocat Programului de stimulare a cumpararii de autoturisme noi a fost de 350 de milioane de lei.
Propunerea pentru anul 2016, in ceea ce priveste plafonul garantiilor care pot fi emise, este de 100 de milioane de lei din diferenta neutilizata din plafonul alocat pentru anul 2015.
Pentru nivelul plafonului, s-au luat in considerare evolutia programului si aspectele relevate de implementarea acestuia, precum si a gradului redus de utilizare a plafonului in cursul anului 2015.
Potrivit Ministerului Finantelor, din cauza timpului mai indelungat de care au avut nevoie finantatorii parteneri pentru a-si definitiva si aproba normele interne de creditare, precum si a perioadei scurte avuta la dispozitie pentru promovarea facilitatilor oferite prin Program in randul potentialilor beneficiari, a fost inregistrata o intarziere in demararea Programului de stimulare a cumpararii de autoturisme noi, implicit o utilizare in proportie foarte redusa a plafonului aprobat pentru anul 2015, conditiile de creditare ale acestuia fiind foarte apropiate de cele ale pietei financiare.
Astfel, pana pe 30 noiembrie 2015, au fost acordate numai 187 de garantii in valoare totala de 3,125 milioane de lei.
Prin legislatia aferenta, s-a avut in vedere si minimizarea costurilor la beneficiar, prin stabilirea unui nivel maximal al dobanzii aferente creditelor acordate in cadrul Programului (ROBOR la 6 luni, plus o marja de maximum 3% pe an).
In ce priveste cresterea atractivitatii Programului, se propune cumularea beneficiilor oferite in cadrul Programului de stimulare a cumpararii de autoturisme noi cu cele din Programul de stimulare a innoirii Parcului auto national, in sensul acceptarii primei de casare acordate in cadrul Programului de stimulare a innoirii parcului auto, pentru justificarea achitarii avansului minim obligatoriu de 5% din pretul de achizitie prevazut prin legislatia aferenta Programului Prima Masina.