Taxa auto 2018 a fost amanata pe perioada nedeterminata
taxa auto amanatataxa auto 2018amanare taxa autotaxa auto centru bucuresti
Taxa auto reprezinta un subiect indelung discutat in Romania in ultimii ani, iar acum revine pe agenda publica. Pentru inceput va reamintim ca ideea unei noi taxe auto a aparut in toamna anului trecut, atunci cand Ministerul Mediului anunta ca se gandeste la aplicarea unei noi taxe care sa o inlocuiasca pe cea de mediu.
Desi se spunea ca in primavara vom afla primele detalii cu privire la aceasta, se pare ca in cele din urma cei de la Minister au amanat aceasta decizie pe termen nedefinit. Informatia a venit in cursul zilei de ieri chiar din partea Gratielei Gavrilescu, ministrul mediului.
Cum era descrisa aceasta noua taxa auto?
Asa cum probabil stiti deja, timbrul de mediu a fost eliminat incepand cu prima zi a lunii februarie a anului trecut. Chiar daca cei mai multi dintre noi am primit cu bucurie vestea eliminarii timbrului de mediu, aceasta decizie nu a avut urmari dintre cele mai bune. Mai exact, anul trecut au fost inmatriculate nu mai putin de 350.000 de masini la mana a doua cu motoare Euro 2, Euro 3 sau Euro 4. In comparatie, in aceeasi perioada a anului 2016, s-au inmatriculat doar 146.000 de astfel de automobile.
Pentru a o inlocui, cei din cadrul Ministerului Mediului s-au gandit la o
noua taxa auto care sa fie platita fie o singura data, fie anual. Noua taxa auto ar fi urmat sa fie stabilita in urma a trei criterii principale. Mai exact, ar fi urmat sa se tina cont de capacitatea cilindrica a automobilului, de norma de poluare a acestuia si de gradul de emisii pe care il are fiecare autovehicul.
Conform informatiilor de la acea vreme oferite chiar de oficiali ai Ministerului Mediului, ar fi urmat sa fie constituit un grup de lucru care sa gaseasca cea mai buna metoda prin care sa fie calculata aceasta taxa. Unele zvonuri indicau la un moment dat ca aceasta taxa va fi cuprinsa intre 50 si 3.000 de euro, fiind platita la prima inmatriculare a unui automobil. De asemenea, se spunea ca aceasta taxa ar fi urmat sa fie inlocuita in 2021 de un impozit progresiv care ar fi urmat sa fie platit de toti proprietarii de autovehicule.
Ce a dus la amanarea taxei auto?
Ideea unei noi taxe auto nu s-a bucurat de o primire prea pozitiva atunci cand a fost anuntata. La inceputul acestui an au aparut primele informatii cu privire la o amanare a introducerii unei noi taxe auto, insa nu era nimic foarte clar. Acum avem insa o confirmare oficiala in acest sens chiar de la ministrul Gratiela Gavrilescu, aceasta spunand ca taxa auto este amanata pe termen nedefinit.
Gratiela Gavrilescu pune aceasta amanare pe seama studiilor cu privire la emisii care nu au fost facute pana la acest moment. Ministerul Mediului isi doreste niste studii care sa demonstreze care este nivelul de emisii atat pe monoxid de carbon, pe dioxid de carbon, cat si pe pulberi in suspensie.
Nici taxa „de centru” nu mai este de actualitate
Anuntata in luna octombrie a anului trecut chiar de Gabriela Firea, se pare ca si ideea unei taxe „de centru” in Municipiul Bucuresti a fost amanata. Firea spunea atunci ca o astfel de taxa este imperios necesara in Bucuresti atat pentru a decongestiona traficul, cat si pentru protectia cladirilor de patrimoniu din centru si a mediului inconjurator. Taxa a fost confirmata in urma cu doua luni chiar si de Sorin Chirita, administratorul public al Municipiului Bucuresti.
Gabriela Firea a tinut insa sa anunte acum ca deocamdata nu se pune problema unei astfel de taxe. Anuntul a fost facut ieri, intr-un eveniment organizat la Ministerul Mediului, cu ocazia Zilei Mondiale a Mediului Inconjurator. Primarul Municipiului Bucuresti a spus ca o astfel de taxa ar fi necesara in acest moment, dar ca insa nu s-a facut o analiza asupra modului in care ea ar putea fi aplicata. De asemenea, Firea a mai spus ca pana la o astfel de taxa este nevoie de o larga consultare in spatiul public, deoarece oamenii nu ar fi pregatiti inca pentru a o plati.
Nu in ultimul rand, Gabriela Firea a mai spus ca o astfel de taxa este vazuta ca o ultima solutie. Pana atunci insa, este necesar ca celelalte masuri sa fie executate si eficientizate. Mai exact, se vorbeste despre masuri precum incurajarea cetatenilor de a folosi mijloacele de transport in comun, construirea de noi piste pentru biciclisti sau de amenajarea de spatii verzi.