Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici

Veniturile incredibile pe care le genereaza criza locurilor de parcare din Bucuresti

Veniturile incredibile pe care le genereaza criza locurilor de parcare din Bucuresti
de la 04 Sep. 2017 Exclusiv
Veniturile incredibile pe care le genereaza criza locurilor de parcare din Bucuresti
Tags: locuri de parcaretarife parcare

In Bucuresti sunt 1,3 milioane de autoturisme inmatriculate si doar 250.000 de locuri de parcare, iar acest lucru, evident, are consecinte dintre cele mai neplacute pentru soferi: nervi, timp pierdut, conflicte, stres. Interesant este insa ca aceasta situatie naste totodata si o frumoasa oportunitate de afaceri, pe care Primaria Capitalei, primariile de sector si diversi investitori privati o exploateaza de o maniera foarte profitabila.


S-ar putea sa va vina greu sa credeti, dar suma care se castiga anual de pe urma crizei locurilor de parcare in Bucuresti ajunge la aproape 50 de milioane de euro (!). Sunt bani care vin de fapt din mai multe directii, pentru ca - trebuie subliniat acest lucru - criza in cauza a reusit sa faca un lucru rar intalnit: a creat dintr-un foc un cadru favorabil nu pentru una, ci pentru mai multe afaceri separate, din care atat autoritatile, cat si persoanele private au de castigat. Concret, iata care sunt aceste afaceri:

1) Parcarile care tin de Primaria Capitalei. Conform Administratiei Strazilor, in Bucuresti sunt 140 de astfel de parcari, care insumeaza peste 8.000 de locuri de parcare. Inchiriate cu 1,5-2,5 lei pe ora, acestea aduc venituri de cca 1 milion de euro/an, in conditiile in care cheltuielile lor de functionare sunt minime. Si trebuie spus ca numarul acestor parcari ar putea fi mult mai mare, deoarece Primaria detine zeci de locuri potrivite pentru astfel de proiecte, doar ca lucrurile se misca extrem de greu.

2) Parcarile de resedinta. Avem aici, pe de o parte, parcarile amenajate in cartiere, printre blocuri, pentru care se percepe o taxa de cca 60 de lei pe an - o taxa foarte mica, dar care - iata - favorizeaza concurenta pentru locurile disponibile si garanteaza astfel faptul ca niciun loc “pe bani” nu ramane neocupat. E clar deci ca primariile de sector se pot baza, an dupa an, pe incasari certe din acest segment, cifrate la peste 1 milion de euro.

Pe de alta parte insa, exista si parcarile de resedinta din cadrul ansamblurilor imobiliare noi, de lux, unde existenta locului de parcare propriu si personal constituie o conditie esentiala pe care o pune fiecare potential locatar (lucru valabil mai ales pentru ansamblurile amplasate in zona de centru-nord a Bucurestiului, unde numarul locurilor de parcare este mai mic). Ideea este ca aceste locuri de parcare se vand separat si aduc astfel cca 7,5 milioane de euro in buzunarele dezvoltatorilor, in fiecare an.

Ca o paranteza, in cazul acestor proiecte costul unei parcari subterane este mult mai mare decat al unei parcari exterioare, la nivelul solului. In primul caz e vorba de o constructie in sine, care inseamna o investitie distincta (30 mp x 400 euro/mp = 12.000 euro pentru fiecare loc de parcare) si de-aceea la vanzarea respectivelor locuri de parcare dezvoltatorul nu obtine cine stie ce profit, avantajul lui fiind in schimb ca aceste locuri constituie un argument solid la vanzarea locuintelor. In cazul parcarii exterioare, costul poate fi chiar apropiat de zero, daca exceptam costul terenului in sine.

3) Parcarile private. Acestea aduc investitorilor 24 de milioane de euro in fiecare an, lucru posibil datorita: a) amplasamentului foarte bun, in zone ultracentrale cu multe cladiri de birouri, institutii, spitale etc., ceea ce face ca gradul lor de ocupare sa fie uneori si de 100% si b) pretului de 3,5 lei/15 minute, de 10 ori mai mare fata de cel practicat in cazul parcarilor care apartin de Primarie. Cei care gestioneaza astfel de afaceri spun insa ca aici e vorba si de o investitie initiala consistenta, din moment ce doar achizitia terenului inseamna sume de pana la 1.500 de euro/mp. In rest, costurile cu sistemele de acces (bariere, paza, camere video) si costurile de exploatare (angajati, marketing) nu depasesc 10% din valoarea totala a investitiei.

O mentiune speciala si pentru alt gen de parcari private, anume cele ale mall-urilor. In marea majoritate a cazurilor, aceste parcari nu aduc bani, pentru ca sunt gratuite, ba pe deasupra ele mai sunt si folosite frecvent de locatarii blocurilor din jur sau de angajatii firmelor din zona. Managerii mall-urilor se tem insa ca introducerea unei taxe de parcare ar goni clientii, desi in Occident aceasta taxa functioneaza bine-mersi si veniturile obtinute de pe urma ei sunt incluse de la bun inceput in bugete.

4) Ridicarea masinilor parcate ilegal. Da, criza locurilor de parcare constituie o excelenta oportunitate de afaceri si pentru “hingherii de masini”, care castiga de pe urma ei 12 milioane de euro anual (proprietarii trebuie sa achite o taxa extrem de consistenta daca vor sa-si recupereze masinile). Masini parcate ilegal sunt peste tot si, in consecinta, firmele specializate in ridicarea lor nu trebuie sa isi caute clienti, afacerea fiind limitata mai degraba de timpul necesar ducerii la bun sfarsit a fiecarei operatiuni de ridicare.

5) Si, in fine, mai exista o afacere prin care se exploateaza criza locurilor de parcare din Bucuresti. E vorba de afacerea parcagiilor, acei binevoitori care populeaza strazile circulate (dar unde stationarea nu e interzisa) si care le fac semn soferilor ca exista un loc liber de parcare, langa trotuar. Mai de voie, mai de nevoie, mai de teama sa nu-si gaseasca apoi masina zgariata, soferii care beneficiaza de acest “serviciu” le lasa cativa lei parcagiilor, ca recompensa pentru “efortul” lor. Si, desi pare de necrezut, aceasta afacere aduce in jur de 2 milioane de euro anual, mai mult decat incaseaza Administratia Strazilor si primariile de sector la un loc.

Si-acum, daca tragem linie si adunam toate sumele mentionate mai sus, rezulta 47,5 milioane de euro pe an. Deloc rau.

Totusi, exista oare vreo solutie pentru problema locurilor de parcare din Bucuresti? Ar fi bine sa existe, iar autoritatile s-o identifice si s-o puna in aplicare cat mai repede. Altfel Bucurestiul risca sa ajunga in situatia Japoniei unde in urma cu cativa ani a fost propusa o lege-soc, care prevedea ca cetatenii japonezi sa nu-si mai poata cumpara masina decat daca fac dovada ca detin un loc de parcare...


Editorialist Manager.ro
23 de ani experienta in domeniul editorial
adresa de e-mail: mihaib@rs.ro


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele

Rating:


Nota: 4.88 din 5 - 4 voturi.
Manager

Alte articole similare pentru fiecare cuvant
click pe cuvantul dorit


Newsletter zilnic GRATUIT
Manager de succes - 6 strategii imbatabile
Aboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul Manager.ro pentru a primi cele mai proaspete informatii si analize referitoare la subiectele care te intereseaza!


Da, doresc să descarc GRATUIT cadoul si să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton
Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare
Top imagine

Comentarii

0 comentarii


Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

Top imagine

Calculator Timbru de Mediu

Newsletter zilnic GRATUIT
Manager de succes - 6 strategii imbatabile
Aboneaza-te la newsletterul Manager.ro si primeste ultimele noutati pe email.

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit  "Manager de succes - 6 strategii imbatabile".

Consilier Managementul Deseurilor



Descarca Alerter Manager.ro



Cele mai citite stiri




Ultimele comentarii



Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit.
Zilnic in Inboxul tau.
Din fericire, NU scriem despre
cancan, showbiz, lifestyle sau scandal.

Adauga e-mailul tau pentru Stiri din Romania reala, cu informatii zilnice, articole din economie, politic si administrativ.

Da, vreau sa primesc newsletterul zilnic.
Advertisement