Zece sfaturi de retinut pentru cumpararea unei masini second-hand
reviziemasinasecond handcumpararesamsar
Pretul mai mic decat al masinilor noi indeamna romanii sa se orienteze catre masini la mana a doua. Riscurile sunt mari cand te gandesti ca multe anunturi sunt inselatoare si pot ascunde masini cu defecte majore.
Pentru ca Bucurestiul este capitala masinilor second-hand fie din targ sau de pe internet, cumparatorii trebuie sa fie atenti la un numar mare de factori pentru a nu risca sa fie pacalit.
Iata cateva sfaturi bune de luat in calcul in luarea unei decizii de cumparare a unei masini la mana a doua:
1. Numarul de kilometri
Cifrele din anuntul de vanzare nu trebuie sa fie principalul factor de decizie pentru cumpararea unei masini. Cu 100 de euro, vanzatorul poate modifica kilometrajul de la bordul masinii. Un autovehicul cu un numar mic de kilometri si un an de fabricatie indepartat ridica semne de intrebare. Raspunsul? Nu trebuie sa pici in plasa cand ti se spune ca "a fost tinuta in garaj" sau "a fost a unui om batran care nu o folosea prea mult".
2. Verifica vopseaua
Fii atent la vopseaua autovehiculului. Diferentele de culoare, umflaturile sau iregularitatile in consistenta vopselei indica o revopsire in urma unei avarii ascunse. Zgarieturile sau loviturile indica gradul de exploatare al masinii.
3. Urme de rugina
Prezenta rugii pe prag, la usi sau la aripile automobilului este un alt semn al uzurii sau al unei revopsiri de slaba calitate, in urma unui accident. De altfel, poate da de gol si proprietarul ca nu a ingrijit masina prea mult sau ca a avut un rulaj mai mare decat se specifica in anunt.
4. Verifica liniile si aspectul general
Este posibil ca masina sa fi fost revopsita din cauza unor defecte de suprafata. Pentru a identifica motivul este necesar ca liniile si aspectul general al masinii sa fie verificate de catre cumparator. Daca linia usii din fata nu continua fluent pe usa din spate, linia aripilor prezinta iregularitati la imbinari, masina prezinta piese mai noi intr-o anumita zona sau exista un spatiu mai mare la inchiderea capotei sau a portbagajului, exista posibilitatea ca masina sa fi trecut printr-un accident. Daca retusul a fost facut intr-un service, urmele sunt mai greu de sesizat.
5. Verifica stopurile si farurile
Ele pot arata gradul de uzura al masinii, la o examinare atenta. Daca sunt incetosate, masina a fost rulata destul de mult sau nu a fost intretinuta corespunzator. Codul de productie distinct indica o eventuala lovire.
6. Uzura la interior
Uzura volanului, a pedalelor, a scaunelor, a schimbatorului de viteze, a balamalei portierei soferului, a discurilor de frana sau a covoarelor sunt elemente care arata ca istoricul autovehiculului este mult mai bogat decat arata kilometrajul.
7. Verifica instalatia electrica
Toate componentele instalatiei electrice trebuie verificate, de la faruri, lumini de pozitie, lumina de marsarier la geamurile electrice si inchiderea centralizata, inclusiv becurile din bord si functionarea tuturor butoanelor si comutatoarelor din bord. Orice bec care ramane aprins in bord poate ascunde o defectiune tehnica sau la sistemul electric, de obicei greu de reparat si costisitoare.
8. Fa un test-drive
Verifici practic cum sta masina la capitolul de ambreiaj, frana, cum se comporta suspensiile, cat de usor se schimba vitezele sau se accelereaza, daca se simt trepidatii sau se aud zgomote la motor sau directie. Inainte sa pleci cu masina dintr-un loc in care a stat multa vreme, verifica daca exista pete de ulei sau lichid sub ea.
Gazele de esapament trebuie sa aibe culoarea alba. Fumul negru sau alb-albastrui poate indica probleme la motor sau un consum exagerat de ulei.
Daca uzura cauciucurilor nu este identica pe ambele roti, atunci exista probleme cu geometria rotilor.
9. Verifica masina in service
Fii atent la sistemul de directie, distributie, motor, transmisie si instalatia electric. Pretul poate depasi 100 de euro, dar te poate scuti de alte cheltuieli mult mai mari.
Starea motorului indica rulajul si exploatarea autovehiculului.
10. Atentie la acte
Cumparatorul poate verifica daca numele vanzatorului care apare pe cartea de identitate este acelasi cu cel din buletin. Daca apare alt nume, este un semn al unor tentative de inselaciune. Verifica seriile de pe acte cu cele de pe masina, fisa fiscala pentru a fi sigur ca nu vei avea si amenzi de platit.
Cartea de service este un instrument necesar pentru verificarea datelor si frecventei cu care au fost efectuate reviziile. Daca exista o diferenta considerabila intre numarul de kilometri de la data ultimei revizii, pana in momentul vanzarii, gandeste-te la un kilometraj masluit.