ANALIZA: Constructorii auto se imprumuta la BCE prin diviziile financiare proprii. Cine urmeaza?
analizaconstructori autoimprumutbanca centrala europeanavolkswagen
Volkswagen si PSA Peugeot Citroen doresc sa obtina un imprumut de la Banca Centrala Europeana (program destinat in mare parte bancilor din Zona Euro), intr-o incercare sustinuta de a-si diminua costurile de finantare.
Producatorul auto german Volkswagen a anuntat joi ca ar putea accesa a doua etapa a operatiunilor de refinantare pe termen lung (LTRO) de la BCE - un program de imprumut pe trei ani, lansat in luna decembrie, care a ajutat la diminuarea costurilor de finantare in cazul bancilor afectate de criza euro.
La randul sau, grupul Peugeot-Citroen, al doilea producator auto din Europa in termeni de vanzari, a mentionat ca banca sa, Banque PSA, se afla in tratative cu BCE, in scopul imprumutarii unor sume de bani.
Peste 500 de institutii bancare europene au imprumutat 489 miliarde euro de la BCE, pentru a preveni o criza grava a lichiditatilor, care ar fi compromis si mai mult eforturile de stabilizare a economiei tarilor de pe batranul continent. A doua transa LTRO este preconizata pentru sfarsitul lunii februarie si numarul celor creditati ar putea creste.
Chiar daca LTRO nu este destinat companiilor, Volkswagen si Passat vor putea accesa fondurile prin intermediul diviziilor lor financiare, pe care le utilizeaza pentru a oferi credite cumparatorilor de masini.
Stefan Rolf, seful diviziei de ABS (asset backed securization) al Volkswagen Financial Services, a declarat ca preturile competitive practicate de LTRO au transformat programul intr-o solutie pentru finantarea gigantului Volkswagen. Volkswagen a atins in luna ianuarie pragul de opt milioane de autoturisme vandute.
Masini pe credit de la BCE?
Suki Mann, seful diviziei de strategie a creditelor la Societe General Londra, a declarat ca constructorii auto si grupurile industriale care detin banci se vor gandi serios sa ia parte la a doua faza a LTRO.
"Aceasta reprezinta o sursa alternativa de finantare, foarte ieftina, comparativ cu altele", a mentionat Mann.
Siemens si BMW, care detin asemenea divizii financiare, au refuzat sa spuna daca vor accesa sau nu LTRO. Renault nu are planuri de accesare a acestor bani, potrivit surselor apropiate companiei.
"Daca tinem cont ca obiectivul explicit al LTRO a fost acela de a reduce "prapastia creditarilor" si de a fluidiza finantele, folosirea banilor BCE in scopul creditarii celor care vor sa-si cumpere o masina este justificata", a declarat Huw van Steenis, analist bancar la Morgan Stanley Londra.
Constructorii auto se bazeaza pe cantitati mari de lichiditati, pentru a-si finanta productia si operatiunile de creditare. Dupa criza bancara din 2008, unii constructori din SUA si Franta au primit imprumuturi guvernamentale directe si multi altii au apelat la linii de credit garantate de stat, precum TARP, in SUA.
Peugeot este expus la criza din Zona Euro datorita vanzarilor de pe pietele din Franta, Italia si Spania; piata auto anemica si competitia tot mai acerba afecteaza profitabilitatea tuturor constructorilor auto.