ANALIZA: Masina electrica, departe de a fi un succes de piata
masini electricevanzaricotaemisii poluantestimulentefinanciar
Ca sa parafrazez o veche vorba de "duh" romaneasca, "mai e mult pana departe"! Cam asta au constatat producatorii auto si autoritatile europene, in ceea ce priveste succesul automobilelor electrice. Chiar daca expunerea in media a fost foarte mare, masinile cu propulsie neconventionala inca nu-si gasesc asa de multi adepti.
Conform unui studiu JATO Dynamics, in Europa au fost inmatriculate in primele sase luni ale anului 5.222 de automobile electrice. Cele mai multe au fost inregistrate in Germania. Nemtii au cumparat 1.020 de automobile electrice (aproape 20% din totalul european), in ciuda faptului ca statul german subventioneaza cu doar 380 euro achizitia unui automobil cu zero emisii poluante.
Studiul JATO subliniaza ca automobilele electrice nu se vand din cauza acestor stimulente. Rezultatele din Europa demonstreaza ca sistemul nu functioneaza la acest tip de automobile.
In Danemarca, subventia ajunge si la 20.000 de euro
Danemarca este statul european cu cea mai mare suma oferita ca stimulent de catre stat. In anumite conditii, statul danez suporta pana la 20.558 euro pentru fiecare vehicul electric cumparat. Chiar si asa, in Danemarca au fost inregistrate doar 283 de automobile electrice in primele sase luni ale anului 2011 (0,32% din totalul de automobile inmatriculate in Danemarca).
Spania si Marea Britanie au stimulente aproape identice: 6.500, respectiv 6.400 de euro. In aceste conditii, pe piata britanica au fost inmatriculate de cinci ori mai multe automobile electrice: 599 unitati in Marea Britanie fata de 122 unitati inmatriculate in Spania in aceeasi perioada.
Suedia a raportat 111 unitati inmatriculate, aproape la fel ca Spania, dar stimulentul oferit de guvernul suedez este de doar 470 euro.
Pretul nu reprezinta un factor decisiv
Concluziile raportului JATO arata ca nu pretul automobilului electric influenteaza decizia de cumparare, ci mai degraba factorii geografici, gradul de aglomerare urbana, maturitatea pietei si infrastructura adecvata.
Printre acesti factori locali se numara si posibilitatea de a folosi benzile de autobuz si parcarile fara taxa din centrul orasului Oslo din Norvegia sau faptul ca nu trebuie platita taxa speciala pentru centrul Londrei in Marea Britanie (Congestion Charge).
Studiul mai arata ca numarul de inmatriculari pentru automobile electrice s-a inzecit fata de aceeasi perioada a anului 2010, cand au fost inregistrate 507 de inmatriculari.
Este clar ca piata automobilelor electrice este in crestere si ca suntem in prima faza a dezvoltarii acestei piete. Pretul automobilelor electrice este insa mare si majoritatea publicului potential nu are inca acces la acest tip de automobil. In plus, cifrele pot fi influentate de tranzactii facute intre companii si insititutii care cumpara acest tip de automobile pentru a creste notorietatea masinii electrice.
In Romania, doar Mitsubishi si Citroen au deocamdata in oferta automobile integral electrice.