Europenii vor cumpara aproximativ 290.000 SUV-uri in 2013, potrivit estimarilor IHS Automotive, valoare dubla fata de anul trecut.
Actualul model SUV al Nissan, Juke, va rivaliza pe piata cu Captur de la Renault si 2008 de la Peugeot - ambele SUV-uri au fost prezentate in cadrul Salonului Auto de la Geneva.
Pentru PSA Peugeot Citroen, lansarea modelului Peugeot 2008 reprezinta o noua speranta, in vederea revenirii celor doua marci greu incercate de criza.
"Am fost prea dependenti de piata auto europeana", spune Frederic Saint-Geours, vicepresedintele executiv al PSA Peugeot Citroen.
"In 2009, vindeam doar 24% din masini in Europa. Odata cu modelul 2008, vrem sa vindem un model la scara globala".
In cazul SUV-urilor, profiturile sunt mai ridicate. Chiar daca productia unui SUV costa cat cea a unui hatchback obisnuit, scriu cei de la BBC, pretul este mult mai mare.
De exemplu, Peugeot 2008 va costa 15.000 euro, in timp ce modelul hatchback al companiei, 208, costa 12.000 euro. Asemenea preturi pot fi pe placul cumparatorilor europeni.
Noua masina de la Peugeot va fi construita in Franta, China si Brazilia. Dincolo de vanzarile de SUV-uri, piata auto europeana se afla in aceeasi situatie precara.
Clientii din Europa au intarziat achizitiile, fiind ingrijorati de preturile tot mai mari si de scaderea salariilor - europenii se intreaba daca isi vor pastra joburile si in 2013.
Vanzarile de masini in UE au scazut anul trecut cu 8%, la cel mai modest nivel din ultimii 17 ani si producatorii auto nu se asteapta la o imbunatatire a climatului industrial.
Producatorii auto pun lacatul pe uzine
Industria auto franceza numara 600.000 de angajati; 100.000 dintre acestia lucreaza la Peugeot si compania vrea sa disponibilizeze 8.000 de persoane.
Fabrica Peugeot din Aulnay, situata in apropierea Parisului, a devenit nucleul protestelor sindicale.
Peugeot vrea sa inchida uzina si sa transfere jumatate dintre angajati in alte departamente; restul vor fi pur si simplu concediati. Planurile au determinat o divizare a sindicatelor si proteste in randul celor vizati de concedieri.
Somajul pune piciorul pe acceleratie
Producatorii auto precum Peugeot spun ca nu au de ales, in privinta inchiderii uzinelor. Grupul trebuie sa ramana competitiv.
Anul acesta, uzinele auto europene vor functiona la 63% din capacitatea lor maxima - in scadere de la 66% (2012).
Guvernul francez incearca sa reformeze piata muncii. Politicienii considera ca, in situatia in care vor relaxa legislatia privind concedierile, companiile vor putea sa isi dea afara angajatii mai usor.
In ciuda brumei de optimism a celor de la Peugeot, niciun producator auto nu estimeaza o revenire in Europa.
Cei mai multi industriasi cred ca vanzarile de masini pe "batranul continent" isi vor reveni in 4-5 ani de acum incolo - in tot acest interval, vom asista la inchideri masive de fabrici si concedieri in masa.