Au trecut 100 de ani de la eliberarea primului permis de conducere romanesc
permis de conducereradu stroeautoritatipolitie
Ministrul Afacerilor Interne, Radu Stroe, insotit de secretarul de stat al M.A.I. Constantin Catalin Chiper au marcat joi momentul aniversar ocazionat de eliberarea primului permis de conducere romanesc, in urma cu 100 de ani.
Evenimentul a avut loc in cadrul celei de a XI-a editii a Salonului Auto Bucuresti si Accesorii, care s-a deschis astazi la Romaero Baneasa.
Cei doi oficiali ai Ministerului Afacerilor Interne au semnat un prim plic dintr-o emisiune postala dedicata evenimentului aniversar, ce va fi utilizata atat in circuitul postal, cat si de catre colectionarii pasionati de tematici filatelice speciale.
Ministerul Afacerilor Interne participa la Salonul Auto Bucuresti cu un stand propriu, unde este prezentata tehnica si echipamentele aflate in dotarea mai multor structuri ale ministerului – Politie, Inspectoratul pentru Situatii de Urgenta si Politia de Frontiera.
Cu ocazia Salonului Auto Bucuresti, Directia Regim Permise de Conducere si Inmatriculare a Vehiculelor a organizat la standul MAI o expozitie in cadrul careia sunt prezentate documente si insemne emise de catre autoritatile romane, in decursul timpului, pentru inmatricularea autovehiculelor si atestarea dreptului de a conduce pe drumurile publice.
Vizitatorii standului MAI vor putea consulta si materiale de informare elaborate de catre structurile Ministerului Afacerilor Interne pe tema sigurantei traficului rutier si admira, totodata, autoturisme folosite de institutiile statului roman in perioada interbelica.
Prin participarea la acest eveniment expozitional, Ministerul Afacerilor Interne marcheaza si implinirea, la data de 11 octombrie a.c., a 100 de ani de la atestarea documentara a permisului de conducere romanesc, odata cu publicarea in Monitorul Oficial nr. 156 din 11 octombrie 1913 a “Regulamentului pentru circulatiunea autovehiculelor”.
Prin acest act normativ, autoritatile de la acea vreme au stabilit norme referitoare la forma permisului de conducere romanesc. Acesta era „lipit pe panza subtire colorata in culorile nationale rosu si galben, ambele in dimensiuni egale si verticale pe coperta din fata si albastru toata coperta din dos si purta un numar de ordine care se nota intr-un registru alfabetic ce se tinea la prefectura”.
Preocuparea autoritatilor romane pentru buna organizare a deplasarii vehiculelor s-a concretizat inca din anul 1907, atunci cand au aparut primele dispozitii referitoare la obligativitatea sustinerii unui examen pentru toate persoanele care doresc sa conduca autovehicule.
Examinarea celor care doreau sa obtina „brevetul de sofer” se efectua in cadrul Prefecturii de Politie Bucuresti, decizia obtinerii unui document care sa ateste abilitatile de sofer fiind luata de autoritatile de la acea vreme, ca o masura administrativa determinata de cresterea numarului de autovehicule.