Companiile Audi si BMW, suspectate ca se dau bine pe langa presedintia UE, oferindu-i masini spre inchiriere
audibmwclientiinstitutieoficialiactivitati
Unii politicieni europeni si militanti pentru o mai buna transparenta politica sunt ingrijorati cu privire la producatorii auto germani de lux Audi si BMW, care furnizeaza masini gratuite pentru oficialii statelor membre ale UE, in contextul in care se tin negocieri cu privire la noile tinte de emisii poluante.
Ingrijorarea tine de sponsorizarea care include imprumutul unor masini catre cinci tari, timp de 2-2,5 ani, intr-o perioada care coincide cu stabilirea noilor limite admise de CO2.
Cele cinci tari au detinut prin rotatie presedintia UE, fiind responsabile cu managementul negocierilor privind noile politici ale mediului.
Oficialii si companiile care sponsorizeaza presedintiile UE cu masini spun ca atitudinea lor este fireasca, legitima si dateaza de multi ani.
Criticii declara insa ca brandurile auto au un mare interes in privinta emisiilor poluante si tocmai de aceea ofera asemenea "cadouri".
"Este foarte ingrijorator sa vedem cum guvernele UE, in schimbul unor sponsorizari, sunt capabile sa isi riste credibilitatea, atat a lor, cat si a presedintiei Europei", a spus Olivier Hoedeman, coordonator al campaniilor Corporate Europe Observatory, o autoritate care doreste sa combata coruptia la nivel inalt.
BWM si Audi precizeaza ca sponsorizarile tin doar de promovarea brandurilor pe pietele europene. Audi, spre exemplu, a precizat ca furnizeaza masini de lux pentru evenimentele oficialilor UE "pentru a imbunatati reputatia si popularitatea marcii germane".
Statele membre ale UE afirma ca nu fac nimic rau, atunci cand accepta sponsorizari si cateva au anuntat cu mandrie relatia cu BMW si Audi, mentionand-o intr-un comunicat de presa.
Tarile implicate in acest scandal sunt Danemarca, Cipru, Irlanda, Lituania si Grecia, care au indeplinit presedintia UE timp de sase luni fiecare, incepand cu ianuarie 2012.
Grecia, care a preluat presedintia in ianuarie si a folosit in mod gratuit 69 de limuzine Audi, a precizat pe Twitter ca "Audi este Marele Sponsor al Presedintiei Elene a UE".
Purtatorii de cuvant ai tarilor amintite au spus ca se supun regulilor sponsorizarii si tin seama de faptul ca nu trebuie sa existe niciun conflict de interese.
Marcella Smyth, o purtatoare de cuvant a presedintiei irlandeze, a spus ca, pentru a furniza o conducere eficienta din punct de vedere financiar, apeleaza la o combinatie de contracte, printre care si unele care tin de masinile imprumutate; astfel, Irlanda ar fi economisit 1,4 milioane euro.
Un membru marcant de la Bruxelles a spus ca sponsorizarile aduc beneficii, dar sunt limitate.
"Discutam, cu siguranta, despre o modalitate foarte vizibila de promovare, dar cred ca este deplasat sa sugeram ca aceste masini ar putea influenta judecata parlamentarilor europeni, in situatia in care sunt urmate toate procedurile legale", a spus acesta.
"Depinde de circumstante si nu cred ca putem vorbi in fiecare caz despre o publicitate pozitiva", a mai precizat oficialul citat.
"Nu ii sfatuim pe clientii nostri sa sponsorizeze nicio institutie sau activitatile acesteia", a precizat un alt oficial european, sub protectia anonimatului.