De ce au crescut tarifele RCA pentru vehiculele de transport
scumpire rcaasfscumpire asigurari
Consiliul Autoritatii de Supraveghere Financiara (ASF) a discutat un raport privind evolutia tarifelor RCA pentru autoutilitare si autocamioane si pentru vehicule destinate transportului de persoane.
In analiza, au fost incluse toate politele RCA emise pentru aceste categorii de vehicule, in perioada 1 ianuarie 2015 - 31 iulie 2016.
Analiza a fost efectuata per total piata si la nivelul fiecarei societati de asigurare in parte, pe intervale de timp lunare si trimestriale, si sub toate aspectele - pe niveluri de prime, pe clase de bonus-malus, pe flote de autovehicule.
Demersul a avut drept scop identificarea cauzelor care au condus la escaladarea tarifelor RCA, precum si a eventualelor cazuri de discriminare a anumitor categorii de transportatori in procesul de stabilire a primelor de asigurare.
Astfel, analiza realizata de Sectorul Asigurari-Reasigurari din cadrul ASF releva ca 12% din politele incheiate in iulie 2016, pentru autoutilitare de peste 16 tone (1.467 de polite), au obtinut tarife de pana la 5.000 de lei, iar alte 19% (2.338 de polite) s-au incadrat intr-un plafon de 8.000 de lei.
Totodata, 65% din politele incheiate pentru autoutilitare de peste 16 tone s-au situat sub 12.000 de lei, aproximativ 3% din polite peste 20.000 de lei, iar 12% peste 16.000 de lei.
In cazul mijloacelor de transport de persoane cu mai mult de 40 de locuri, aproape trei sferturi din politele RCA incheiate in iulie 2016 s-au incadrat in plafonul de 5.000 de lei, circa 85% din totalul acestora obtinand tarife de pana la 8.000 de lei.
La nivelul grupei autoturismelor folosite in activitatea de taxi, tarifele practicate de asiguratori s-au situat la peste 2.000 de lei, pentru 81% din politele incheiate pe sase luni, insa mai mult de jumatate din acest segment de polite s-a mentinut sub 2.800 de lei.
Monitorizarea tarifelor pentru autoutilitare/autocamioane si vehicule de transport de persoane arata o largire a spectrului de tarife, in ultimele luni, de la valori mai mici de 5.000 de lei, pana la varfuri de 16 - 20.000 de lei, printre factorii care determina diferente numarandu-se vechimea relatiilor comerciale dintre asiguratori si clienti, marimea flotelor de vehicule, adoptarea unor masuri de control al riscului de accident.
Pe de alta parte, analiza arata ca incadrarea autovehiculelor in anumite clase ale grilei de bonus-malus nu constituie un element determinant in stabilirea tarifelor RCA.
Analizand intregul portofoliu de polite emise in luna iulie pentru autoutilitarele de pana in 16 tone, indiferent de clasa de bonus-malus aplicata, rezulta ca tariful mediu s-a mentinut la un nivel relativ constant in intervalul ianuarie - iulie 2016.
In schimb, pe grupa camioanelor de peste 16 tone, pentru toate clasele bonus-malus, luna iulie a consemnat o crestere a primei medii cu circa 12% fata de luna precedenta.