Firmele de asigurari, intermediari pe piata de piese auto de schimb
piese de schimbasiguratoriservice autoreparatiiobligatii
Asociatia Distribuitorilor de Piese Auto (ADPAR) sustine ca firmele de asigurari achizitioneaza piese de schimb, ca intermediari, sens in care emit, fara drept, conform legilor in vigoare, comenzi in numele asiguratilor doar catre anumiti distribuitori agreati.
Asociatia Distribuitorilor de Piese Auto atrage atentia asupra faptului ca, in ultimii ani, o parte din companiile de asigurari din domeniul asigurarilor obligatorii de raspundere civila pentru prejudicii produse prin accidente de vehicule, profitand de pozitia detinuta pe piata ca titulari ai fondurilor necesare pentru despagubirile acordate asiguratilor, au valorificat, in mod ilegal, in interesul lor obligatia pe care o au in ceea ce priveste plata despagubirilor catre asigurati.
Desi prevederile Legii nr. 136/1995 stabilesc clar ca despagubirile se platesc de catre asigurator persoanelor fizice sau juridice pagubite, ori unitatilor reparatoare, companiile de asigurari au stabilit alte reguli si practici de plata a despagubirilor catre asigurati.
Service-ul auto nu mai are voie sa vanda piese
Concret, au demarat cu selectia unitatilor reparatoare si distribuitorilor de piese auto care au acceptat colaborarea cu asiguratorii dupa regulile si conditiile impuse de acestia din urma, impiedicand astfel accesul pe piata a concurentilor de profil.
In ceea ce priveste situatia unitatilor reparatoare independente, chiar si agreate, acestea sunt impiedicate de asiguratori de a mai cumpara in scop de revanzare piese de schimb pentru repararea avariilor produse prin accidente la autovehiculele asigurate, activitatea acestor unitati fiind limitata la serviciile de reparatii si manipulare piese de schimb.
Reprezentantii Asociatiei Distribuitorilor de Piese Auto sustin ca achizitionarea pieselor de schimb este efectuata de catre asiguratori (ca intermediari), sens in care emit, fara drept, comenzi in numele asiguratilor numai catre anumiti distribuitori agreati.
Totodata, spun cei de la ASDPA, achizitia de piese este controlata de asiguratori prin intermediul unor platforme informatice specializate cu baze de date, iar acestia achita contravaloarea pieselor de schimb direct distribuitorului agreat, eludandu-se astfel prevederile art. 55 din Legea nr. 136/1995 si art. 64 alin. (1) din Normele privind asigurarea obligatorie, care stabilesc ca platile sa se efectueze catre asigurat ori unitatea reparatoare, tocmai pentru a se preveni un comportament inadecvat al asiguratorilor sau o depasirea a obiectului de activitate al acestora, care este strict limitat de lege.
Comision pentru termenul de plata
Haralambie Stanciu, presedintele Asociatiei Distribuitorilor de Piese Auto din Romania, sustine ca firmele de asigurari au impus chiar distribuitorilor agreati plata unor taxe/comisioane/bonusuri pe volumul achizitiilor achitate de asiguratori, reduceri masive de pret, plata unor servicii (pentru intretinerea platformelor informatice), ajungandu-se sa se pretinda comisioane chiar si pentru termenul de plata al pieselor de schimb livrate de distribuitori, cu toate ca despagubirea, conform art.36 alin. (1) din Norme, se plateste in maximum 10 zile de la data depunerii ultimului document necesar pentru cuantificarea daunei.
"Toate aceste practici demonstreaza caracterul profund comercial al operatiunilor/activitatilor de cumparare/intermediere de marfuri cu obtinerea de venituri, realizate de asiguratori, incalcand astfel in mod flagrant dispozitiile legale (art. 12 alin. (4) din Legea nr. 32/2000), care interzic societatilor de asigurari desfasurarea altor activitati decat cea de asigurare", a mai spus Haralambie Stanciu.