Ford renunta la piata din Australia, din cauza pierderilor
fordaustraliatoyotageneral motorsjocuriproductie
Ford isi va sista productia in Australia pana in 2016 si va disponibiliza 1.200 de angajati, aproape jumatate din forta sa de munca locala; Ford a ajuns la concluzia ca productia de autovehicule in Australia nu mai are justificare.
Producatorul auto american da vina pe costul ridicat al operatiunilor pe teritoriul australian, piata redusa si pierderile tot mai mari si a luat decizia de a inchide doua fabrici de productie din statul Victoria.
"Costurile noastre in Australia sunt duble fata de Europa si de patru ori mai mari decat in Asia", a declarat Bob Graziano, presedintele Ford Australia. Ford produce masini in Australia inca din anul 1925, astfel incat plecare sa va fi un eveniment istoric.
Ford Australia a pierdut in 2012 circa 136 milioane dolari americani si pierderile s-au ridicat, in ultimii cinci ani, la 600 milioane dolari americani.
Decizia Ford este ultima lovitura dura aplicata industriei auto australiene, care incearca sa combata importurile tot mai ieftine. Sectorul de productie din Australia se confrunta cu o serie de presiuni economice.
Innes Willox, CEO-ul Australian Industry Group, a declarat ca decizia Ford a fost "un moment critic" pentru sectorul de productie industriala. "Pierderea a 1.200 joburi in urmatorii trei ani este profund ingrijoratoare, ca si implicatiile asupra unor business-uri si angajati, care lucreaza la uzinele Ford din Victoria".
Industria auto contribuie cu aproximativ 4,5 miliarde dolari australieni la economia Australiei si ofera 50.000 de locuri de munca, potrivit RBA (Reserve Bank of Australia).
Graziano a precizat ca Ford a cautat solutii, pentru a nu inchide fabricile, dar "structura necompetitiva a costurilor" in Australia a determinat compania sa adopte o masura radicala.
In mare parte, decizia ilustreaza dimensiunea activitatii Ford in Australia. Americanii produc sub 40.000 de masini pe an, ceea ce inseamna ca nu se pot bucura in Australia de beneficiile productiei, inregistrate, de exemplu, in Asia.
Ford va pastra insa 200 de dealeri in Australia si un centru de dezvoltare a produselor, unde lucreaza 1.000 de oameni.
Cei mai importanti producatori auto care activeaza in Australia - Ford, General Motors si Toyota Motor - se straduiesc sa faca fata competitiei straine, chiar daca primesc ajutoare financiare de miliarde de dolari din partea guvernului.
Statisticile industriale arata ca, la nivelul lunii aprilie, au fost vandute doar 8.500 de masini produse in Australia, marcand o scadere de 16%, fata de aceeasi perioada a anului anterior.
Unii ex-directori din industrie, precum Jac Nasser, australianul care a condus extinderea globala a Ford in intervalul 1999-2001, a declarat ca pierderea unui producator auto atat de important poate avea consecinte foarte grave asupra industriei.
"Sa presupune ca unul din cei trei jucatori auto decide sa paraseasca Australia, in privinta productiei; te vei alege cu o infrastructura deficitara. Odata ce se va intampla asa ceva, ne vom confrunta cu efectul unui joc de domino", a declarat Nasser, in cadrul unei conferinte desfasurate la Melbourne, la inceputul acestui an.