O noua filozofie de afaceri: Masinile mici, de lux, le aduc cele mai mari profituri constructorilor auto americani
masinisuafordgeneral motorschryslermazda3
De ce nu s-au gandit constructorii auto din SUA la asta in urma cu 30 de ani? Secretul pentru a face bani in industrie este sa produci masini de lux de mici dimensiuni.
Companiile auto americane au construit dintotdeauna masini mari, ca volum si motoare. Iar in 2008, cand criza financiara a facut ravagii, au ajuns fie falimentare, fie cu un picior adanc scapat in groapa. Abia apoi, cand preturile la carburanti au atins niveluri alarmante, constructorii auto au deschis ochii. Ce e drept, o palma zdravana au primit companiile si de la guvernul american, care a injectat miliarde de dolari in industrie pentru a o tine pe linia de plutire si a obligat-o sa-si regandeasca prioritatile.
Acum filozofia din Detroit este cu totul alta. Accentul trebuie pus pe
masini eficiente, iar
"mastodontii" trebuie produsi in numar mai mic, pentru cei cu buzunarele doldora de bani. Noua linie de business da roade: dupa ani de declin,
Ford,
General Motors si
Chrysler fac in sfarsit bani. Iar majoritatea castigurilor le aduc masinile din clasele
compacte si
subcompacte.
In iunie, pretul mediul al unei compacte produse in SUA a fost de
20.491 dolari, cu
1.332 dolari mai mare comparativ cu luna similara din 2010. Pretul a crescut, evident, pentru ca cererea a fost tot mai mare. Cetatenii americani, cu venituri mai mici si tot mai dispusi sa economiseasca, au descoperit in sfarsit masinile mici. Inainte acestea nu se vindeau pentru ca erau vazute ca mici "celule de puscarie" pe patru roti. Acum, oamenii si-au dat seama ca pot calatori confortabil si intr-un vehicul de 20.000 de dolari, nu numai in unul de 40.000 de dolari.
In America, in luna august 2011, valoarea masinilor compacte si subcompacte produse in 2006 - 2009 a crescut cu pana la
30% comparativ cu august 2010. Asta in conditiile in care pe toate celelalte categorii s-au inregistrat scaderi de preturi.
Iar "buburuzele" sunt din ce in ce mai confortabile.
Fordurile Fiesta au acum scaune incalzite. Potrivit directorului executiv al constructorului auto,
Alan Mulally, aceasta optiune este una din cele mai cautate.
Vazand ca oamenii sunt dispusi sa plateasca in plus pentru masini mici bine dotate, constructorii auto au devenit creativi. Vrei o Hyundai Elantra cu stergatoare care se activeaza automat cand incepe sa ploua? Nicio problema. Camera pe bara din spate? Doar bifeaza casuta. Un dock de iPod in Honda Civic? Usor de facut.
Mazda3 nu este o masina de lux, dar o poti tranforma intr-una. Pretul mediul al unui astfel de model in SUA a fost in luna mai de
19.642 dolari, unul "piperat". Acesta a fost tras in sus de versiuni precum
Grand Touring, care pentru
7.100 dolari in plus adauga transmisie automata, sistem audio Bose, scaune incalzite, faruri xenon si tot felul de alte artificii de design.