Piata auto a crescut cu 14,8%, dupa primele sapte luni din 2016
crestere piata autovanzari daciavanzari volkswagenvanzari renault
Cu un volum al vanzarilor de 14.718 unitati, in iulie 2016, piata auto din Romania inregistreaza, dupa primele sapte luni din acest an, o crestere de 14,8% comparativ cu 2015.
Potrivit APIA, vanzarile consistente din ultimele doua luni in raport cu primele 5 luni din 2016 se datoreaza, in mare parte, unei acumulari a cererii, pe fondul asteptarii generata de demararea tarzie a Programului “Rabla” (efectiv din 14 iunie).
Cu un volum total de 14.718 unitati vandute in iulie 2016, din care 12.831 autoturisme (87,2%) si 1.887 vehicule comerciale (12,8%), se inregistreaza, dupa primele 7 luni din 2016, un volum total de 75.869 de unitati, cu 14,8% mai multe decat in primele 7 luni din 2015.
Autoturismele, care reprezinta 80,8% din vanzarile realizate in prime sapte luni din 2016 (61.282 unitati), inregistreaza o crestere de 12,9%, iar vehiculele comerciale (marfa si persoane; 14.587 unitati), una de 23,3%.
La autoturisme, top-ul pe marci este condus de catre Dacia, cu 18.517 unitati (30,2% cota de piata, pe un volum in scadere cu 6,6% fata de perioada similara din 2015), urmata de Volkswagen (6.386 unitati; 10,4% cota de piata, in crestere cu 23%); Skoda (5.905 unitati; 9,6% din piata, in crestere cu 20,6%); Renault (4.649 unitati; 7,6% cota de piata, plus 38%); Ford (3.711 unitati; 6,1% din piata; plus 8,1%) si Opel (2.663 unitati; 4,3% din piata; plus 38,1%).
Pe modele, cu cele 8.059 unitati (minus 13,7% comparativ cu 2015), livrate pe piata autohtona, Dacia Logan este cel mai bine vandut model in primele sapte luni din 2016, urmat de Dacia Sandero (4.123 unitati; plus 14%), Dacia Duster (3.224 unitati; minus 16,7%), Skoda Octavia (2.546 unitati;+13,5%) si Renault Clio (1.999 unitati; +55,6%).
In functie de tipul de combustibil, autoturismele diesel pierd suprematia, ajungand pe ansamblul celor 7 luni din 2016, la o pondere de 49%, in scadere fata de aceeasi perioada din 2015, cand, dupa primele 7 luni, ponderea era de 54%.
Situatia vanzarilor arata ca, din primele 10 marci sau modele cele mai vandute, 8 marci, respectiv 6 modele au o pondere a vanzarilor cu motorizari diesel peste aceasta medie (49%).
In ce priveste autoturismele hibride sau 100% electrice, se remarca o crestere de 63,4%, dupa sapte luni din 2016, desi pe volume extrem de mici: 402 de unitati, in 2016, fata de 246, in 2015. Ca urmare, si ponderea acestei categorii pe total piata a crescut de la 0,5%, in 2015, la 0,7%, in 2016
In functie de tara de provenienta a autoturismelor, 28,2% sunt de provenienta autohtona, 21,5% sunt fabricate in Germania, 11,9% sunt din Cehia; 8,6% din Spania si 7,9% din Franta.
In acest context, vanzarile de autoturisme din productia autohtona au scazut, in primele sapte luni din 2016, cu 7,9% fata de aceeasi perioada din 2015, in timp ce vanzarile de autoturisme din import au inregistrat o crestere consistenta, de 23,9%.
Iulie 2016 este prima luna din ultimii patru ani si jumatate, in care vanzarile de autoturisme catre persoane fizice au fost superioare ca numar celor catre persoane juridice (55% la 45%. Pe ansamblul celor 7 luni din 2016, raportul continua sa fie net in favoarea persoanelor juridice (72% la 28%).
De asemenea, in primele sapte luni din 2016, inmatricularile de autoturisme rulate provenite din import au crescut, comparativ cu 2015, cu 21,9%, astfel ca raportul dintre numarul de masini rulate si cele noi a crescut la aproximativ 3,5 autoturisme rulate la unul nou.
In iulie 2016, in Romania, au fost fabricate 29.932 de autovehiule, in scadere cu 16,6% fata de iunie, volum care contribuie la o productie totala de automobile pe ansamblul primelor 7 luni de 231.206 de unitati, cu 8,2% mai putine fata de perioada similara din 2015.
Dintre acestea, 205.466 au fost produse de catre Dacia si 25.740 de catre Ford. Volumele cele mai mari le-a inregistrat modelul Dacia Duster, din care au fost fabricate 119.902 unitati (plus 15% fata de primele sapte luni din 2015), urmat de Dacia Sandero (36.050 unitati, minus 11%) Ford B-MAX (25.740 unitati, minus 15,6%), Dacia Logan MCV (25.562 unitati, +2,8%) si Dacia Logan (23.952unitati, minus 53,7%).
In acelasi timp exportul a scazut cu 8,4%, la 209.050 de unitati, comparativ cu perioada similara din 2015, aceasta fiind rezultatul scaderilor din 6 dintre cele 7 luni ale acestui an, comparativ cu lunile similare din 2015.
Cel mai exportat model in 2016 a fost Dacia Duster (115.405 unitati; plus 15,7% fata de 2015), urmat de Dacia Sandero (30.835 unitati, minus 15,2%), Ford B-MAX (25.737 unitati, minus 15,6%), Logan MCV (23.274 unitati; minus 1,3%) si Dacia Logan (13.799 unitati, minus 63,9%).
90,4% din productia nationala realizata in primele 7 luni din 2016 a fost exportata, fata de 90,7%, in 2015.
Si pe plan european, se remarca, in primele 7 luni din 2016, o crestere generala consistenta a vanzarilor de autoturisme, cele mai mari piete inregistrand cresteri relativ importante: Franta (6,1%), Germania (5,4%), Italia (17,1%), Spania (11%) si Marea Britanie (2,8%).