Piata auto romaneasca s-a repus pe roate
crestere piata autovanzari autoturismevanzari daciaapia
Pe ansamblul pietei auto din Romania, livrarile totale de autovehicule (autoturisme + vehicule comerciale) au inregistrat, in 2015, o crestere generala de 20,2%, la 120.591 de unitati, fata de 2014. Autoturismele au consemnat o crestere de 18,7%.
Aceasta crestere vine dupa ce si in 2014 s-a inregistrat una relativ similara (+21,5%), fapt ce duce piata la o recuperare (+46%) fata de anul de minim 2013 cand au fost vandute doar 82.600 unitati, potrivit APIA.
In acest context, autoturismele, care reprezinta 81,5% din vanzarile inregistrate in anul 2015 (98.325 unitati), inregistreaza o crestere de 18,7%, iar vehiculele comerciale (marfa si persoane), una de 27%.
La autoturisme, top-ul pe marci la sfarsitul anului 2015 este condus de catre Dacia, cu 33.890 de unitati (34,5% din total piata), urmata de Volkswagen cu 9.791 unitati (10%); Skoda 8.849 unitati (9%); Ford 6.067 unitati (6,2%); Renault 6.020 unitati (6,1%); si Opel, 3.626 unitati (3,7%).
Pe modele, cu cele 16.021 unitati livrate pe piata autohtona in anul 2015, Dacia Logan este cel mai bine vandut model, urmat de Dacia Duster, cu 6.643 unitati, Dacia Sandero, cu 5.562 unitati, Skoda Octavia, 3.921 unitati si Dacia Logan MCV, cu 3.111 unitati.
In functie de tipul de combustibil, autoturismele diesel continua sa domine piata romaneasca, avand o pondere de 53,5%, dar, in continua scadere de la inceputul anului 2015 (in ianuarie, motorizarile diesel reprezentau 67,4% din piata) si cu 3% mai mica decat cea din anul 2014 (56,5%).
Din primele zece marci/modele cele mai vandute, opt marci si respectiv sapte modele au o pondere a vanzarilor cu motorizari diesel peste aceasta medie (53,5%).
In ce priveste autoturismele hibride sau electrice 100%, au fost vandute 495 de unitati noi, cu 110% mai multe fata de 2014.
Cele mai multe autoturisme noi vandute in 2015 au fost de culoare alba (34,8%), urmate de cele gri (22,2%) si cele albastre (17,7%).
In functie de tara de provenienta a autoturismelor, situatia se prezinta astfel: 32% sunt de provenienta autohtona; 19,4% provin din Germania; 10% din Cehia; 8% din Spania si 7,5% din Franta.
In acest context, vanzarile de autoturisme din productia autohtona au crescut, in anul 2015, cu 26,5% fata de anul 2014, in timp ce vanzarile de autoturisme din import au inregistrat o crestere mult mai mica, respectiv de 15,4%.
In Romania, vanzarile au fost, ca si in anii precedenti, sustinute de achizitiile de autoturisme ale persoanelor juridice, ponderea acestora din total fiind de 74% fata de 26%, pentru persoanele fizice.
In perioada ianuarie - aprilie, ponderea persoanelor juridice a urcat la 86% - 89% din total, scazand la 62% - 70%, in perioada mai - august, impactul Programului Rabla fiind evident.
In ceea ce priveste impactul autovehiculelor rulate, se observa continuarea tendintei de crestere a importurilor, acestea inregistrand pe tot anul o crestere de 14%, comparativ cu 2014, de la circa 220.000, la peste 250.000.
Astfel, exista, in 2015, un raport de 3,1 autoturisme rulate din import la un autoturism vandut prin retelele autorizate, similar cu cel din 2014.
Legat de productia nationala, statistica APIA arata ca, in decembrie 2015, s-au produs 28.263 de autovehicule, cu 2,7% mai multe decat in decembrie 2014.
Pe tot anul trecut, s-a inregistrat o productie totala de 387.177 de unitati, in scadere cu 1,1% comparativ cu 2014.
Dintre acestea, 339.204 au fost produse de catre Dacia si 47.967 de catre Ford.
Volumele cele mai mari le-a inregistrat modelul Dacia Duster (170.443 unitatI; -2,1%), urmat de Dacia Logan (70.146 unitatI; -9,4%), Dacia Sandero (58.020 unitatI; +30,5%), Ford B-MAX (47.967 unitati; -9,2%), si Dacia Logan MCV (40.595 unitati; -4,7%).
La export, au mers 355.297 de unitati, in scadere cu 2,5% comparativ cu anul 2014.
Cel mai exportat model a fost Dacia Duster (162.683 unitati; -1,3%), urmat de Dacia Logan (54.409 unitati; -18,1%), Dacia Sandero (52.170 unitati;+30,9%), Ford B-MAX (47.963 unitatI; 9,2%) si Logan MCV (38.072 unitati;-3,4%).
Circa 91,8% din productia nationala din 2015 a fost exportata, cu 1,3% mai putin fata de 2014.
Pe plan european, se remarca o crestere generala consistenta a vanzarilor de autoturisme, de 9,3%, in 2015. Cu exceptia unei singure tari, toate statele membre ale UE au inregistrat cresteri.
Cel mai mult au crescut pietele de autoturisme din Germania (5,6%), Marea Britanie (6,3%), Franta (6,8%) si Italia (15,8%), Spania (20,9%).