Rezultate si mai bune pentru piata auto
rezultate piata autoproductie autoexport romania
Cu un volum al vanzarilor, luna trecuta, mai mare cu circa 37% fata de septembrie 2015, piata a auto din Romania a consemnat, la noua luni din acest an, o crestere a vanzarilor de 18,6% comparativ cu 2015.
La aceasta crestere, autoturismele au contribuie cu un plus de 17,9%. Principalul motor al vanzarilor de autoturisme ramane categoria persoanelor juridice, care au ajuns sa detina, pe ansamblul primelor 9 luni, o pondere de 69%, potrivit datelor Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile din Romania (APIA).
Totodata, vanzarile catre persoanele fizice au crescut cu 35,2% fata de perioada similara din 2015, desi vanzarile realizate prin Programul Rabla au fost cu doar 7,5% mai mari decat in 2015.
Cu toate acestea, un factor de distorsiune al pietei auto, continua sa fie afluxul de autovehicule rulate, marea majoritate nefiscalizat, ceea ce face, conform APIA, ca, annual, Bugetul de stat sa nu incaseze sute de milioane de euro.
In acest context, in primele noua luni din 2016, inmatricularile de autoturisme rulate provenite din import au inregistrat volume importante, peste 225.000 unitati, in crestere cu 24,2% comparativ cu 2015.
Cresterea s-a accentuat in august si septembrie, dupa ce Ministerul Mediului a anuntat ca va modifica Timbrul de Mediu.
Astfel, importurile de autoturisme rulate au inregistrat volume de peste 30.000 de unitati pe luna, fata de o medie lunara de 23.000, in primele 7 luni.
Pe ansamblul primelor 9 luni din acest an, s-a ajuns la un raport de 3,3 autoturisme rulate la unul nou.
Cu un volum total de 14.021 de unitati vandute in septembrie, din care 11.541 autoturisme (82,3%) si 2.480 vehicule comerciale (17,7%), s-a inregistrat, dupa primele 9 luni din 2016, un volum total de 101.468 de unitati, cu 18,6% mai mult decat in primele 9 luni din 2015.
Astfel, dupa 9 luni, piata consemneaza un numar de 82.147 autoturisme vandute, in crestere cu 17,9% comparativ cu 2015 si 19.321 vehiculele comerciale, in crestere cu 21,9% fata de 2015.
La autoturisme, top-ul pe marci este condus de catre Dacia (25.090 unitati; 30,5% cota de piata, cu un volum in crestere cu 2,2% fata de perioada similara din 2015), urmata de Volkswagen (8.533 unitati; 10,4% cota de piata; plus 23%); Skoda (7.590 unitati; 9,2% cota de piata; plus 21,2%); Renault (5.911 unitati; 7,2% cota de piata; plus 40,9%); Ford (5.017 unitati; 6,1% cota de piata; plus 15,2%) si Opel (3.830 unitati; 4,7% cota de piata; plus 45,1%).
Pe modele, cu cele 11.297 unitati (minus 2% comparativ cu 2015), livrate pe piata autohtona in primele 9 luni al acestui an, Dacia Logan este cel mai bine vandut model, urmat de Dacia Sandero (5.059 unitati; plus13,1%), Dacia Duster (4.546 unitati; minus 3,6%), Skoda Octavia (3.223 unitati; plus 13,5%) si Renault Clio (2.353 unitati; plus 41,2%).
In ce priveste autoturismele electrice si hibride, se remarca o dublare a volumelor totale, la noua luni. Segmentul autoturismelor hibride reprezinta 88,7%, dar cresterea pe segmentul automobilelor electrice a fost de 129,4%, comparativ cu primele noua luni din 2015.
In functie de tara de provenienta a autoturismelor, 28,4% sunt de provenienta autohtona, 21,8% au fost fabricate in Germania, 11,4% in Cehia; 8,8% in Spania si 6,9% in Franta.
Vanzarile de autoturisme din productia autohtona au crescut cu 0,9% fata de primele luni din 2015, iar vanzarile de autoturisme din import cu 26,4%.
In ceea ce priveste productia auto nationala, in septembrie 2016, au fost fabricate 32.391 de autovehicule, cu 22,6% mai putine decat in septembrie 2015.
La noua luni, productie totala a fost de 272.396 de unitati, in scadere cu 8,7% comparativ cu aceeasi perioada din 2015.
Din total 239.110 de unitati au fost produse de catre Dacia si 33.286 de catre Ford. Volumele cele mai mari le-a inregistrat Dacia Duster (141.254 de unitati; plus 12,6% fata de primele noua luni din 2015), urmat de Dacia Sandero (39.428 unitati; minus 11,9%), Ford B-MAX (33.286 unitati; minus 14,2%), Dacia Logan (28.491 unitati; minus 51,4%) si Dacia Logan MCV (29.937 unitati; minus 2,7%).
La export, au mers 244.993 de unitati, in primele noua luni din acest an, volum in scadere cu 9,2% comparativ cu perioada similara din 2015.
Cel mai exportat model a fost Dacia Duster (135.046 unitati; plus 13,1% fata de 2015), urmat de Dacia Sandero (33.963 unitati; minus 15,4%), Ford B-MAX (33.269 unitati; minus 14,2%), Logan MCV (26.828 unitati; minus 6%) si Dacia Logan (15.887 unitati; minus 63,1%).
90% din productia nationala realizata in primele 9 luni din 2016 a fost exportata, similar cu procentul din aceeasi perioada a anului trecut.