Sergio Marchionne (foto), care indeplineste si functia de director al Chrysler Group, a declarat ca pierderile de cinci miliarde de euro, inregistrate in fiecare an de industria auto, sunt nesustenabile.
"Cat timp mai putem sustine Europa, in acest ritm?", s-a intrebat Marchionne. "Va avea loc o implozie. Cred ca sadim semintele pentru un uragan de proportii".
Inmatricularile auto in Europa au scazut cu 8,2% de la an la an in 2012 si se vor diminua si mai mult in acest an. In Italia, locul "natal" al Fiat, vanzarile au scazut la nivelul celor din 1979. Pesimismul din Europa a contrastat insa cu situatia industriei auto din SUA, unde vanzarile de masini noi au crescut cu 13,5% de la an la an.
Totusi, Marchionne a spus ca producatorii auto ezita sa inchida fabricile, din cauza "dilemei prizonierului" - orice inchidere a unei fabrici i-ar ajuta pe ceilalti producatori auto sa-si tina uzinele deschise.
"Problema este ca de fiecare data cand renunti la o unitate de productie, va profita celalalt de situatie", a explicat Sergio Marchionne.
Marchionne doreste sa rezolve problemele gigantului Fiat, prin inchiderea de fabrici - compania a inchis o fabrica in Sicilia in 2011 - si conversia a doua uzine italiene in vederea unui export mai eficient. Una din fabrici va incepe sa produca un model de dimensiuni mai mici pentru divizia Jeep a Chrysler, bazat pe o platforma Fiat deja existenta. Cealalta va produce masini pentru Maserati, brandul de lux al Fiat.
Strategia lui Marchionne contrasteaza cu deciziile celor de la Volkswagen (Germania), care au declarat ca nu vor inchide nicio uzina de productie.
"Lasa-i pe ceilalti sa faca acest lucru", a declarat Marchionne, referindu-se la atitudinea VW. "Suntem indeajuns de mari incat sa suportam loviturile si o sa ii asteptam la colt".
Marchionne recunoaste ca strategia este riscanta.
"Daca ai palpitatii cronice, intinde-te un pic si apoi implica-te in alta activitate", a spus Marchionne.
Marchionne a subliniat importanta brandurilor Fiat si Chrysler, unde Fiat controleaza 58,5% din actiuni, care trebuie sa se integreze mai bine, pentru a profita reciproc de resursele disponibile.
"Chrysler si Fiat trebuie sa fie una si aceeasi companie auto, la un moment dat", a explicat Marchionne.
Totusi, integrarea Fiat - Chrysler ar putea fi compromisa, dupa ce Veba, un fond de asigurari medicale, controlat de sindicat, care detine restul companiei, si-a exercitat dreptul de a cere Chrysler-ului sa se pregateasca pentru o oferta publica initiala.
Marchionne a spus ca va cauta sa negocieze cu Veba. "Dorinta de a aduce aceste doua companii la un loc - asociata cu lipsa unor conditii bune pentru listarea la bursa - vor ingreuna procesul de negociere", a mai precizat Marchionne. "Dar ne vom supune dorintei lor".