Siguranta rutiera: Apelurile preluate prin hands-free, periculoase pentru soferi si pietoni
hands-freemasinitelefoanesiguranta rutierasofericeo
Tehnologia hands-free ii ajuta pe conducatorii auto sa trimita mesaje, sa vorbeasca la telefon sau chiar sa foloseasca Facebook, in timp ce isi conduc autoturismul, dar un studiu american al AAA Foundation for Traffic Safety din SUA arata ca elementele de distragere mentala periculoase sunt prezente chiar si atunci cand persoana respectiva este atenta la drum.
Studiul privind sofatul imprudent arata ca, pe masura ce elementele care distrag atentia se inmultesc, timpul de reactie scade, functiile creierului sunt compromise, soferii sunt mai putin atenti la drum si rateaza detaliile vizuale. Tot ansamblul poate determina o adevarata tragedie.
In conditiile in care volumul livrarilor de sisteme infotainment pentru masinile noi va exploda pana in 2018, AAA ii avertizeaza pe soferi cu privire la pericolele tehnologiei.
Cercetatorii au folosit o scala similara celei Saffir-Simpson pentru uragane, pentru a determina nivelurile de distragere mentala:
Activitati precum ascultatul radioului se incadreaza la categoria 1 risc minim
Vorbitul la telefon (handheld+hand-free), se incadreaza la categoria 2 risc moderat
Ascultatul si folosirea unor instrumente de la bord, a functiilor de email activate vocal determina o distragere a atentiei de categoria 3, risc major.
"Aceste descoperiri arata ca hand-free nu inseamna "risk-free" si implica unele riscuri", a declarat presedintele si CEO-ul AAA Foundation, Peter Kissinger. "Distractiile din randul celor enumerate mai sus pot determina majorarea gradului de neatentie a soferului".
AAA se foloseste de aceste studii pentru a promova dialogul cu politicienii, cei din domeniul sigurantei rutiere si industria auto, dorind sa se asigure ca aceste tehnologii emergente amplasate in masina nu vor determina compromisuri involuntare referitor la siguranta publica.