Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici

Va veni autovehiculul viitorului din Japonia?

Va veni autovehiculul viitorului din Japonia?
de la 08 Nov. 2013
Va veni autovehiculul viitorului din Japonia? Tags: toyotavolkswagengeneral motorsviitormasinidaimler benz

Plimbandu-ma in vara aceasta pe strazile Parisului am descoperit zeci de statii de incarcare a automobilelor electrice inchiriate de o firma denumita Autolib, incepand cu decembrie 2011. Planul initial al companiei care a lansat acest program a fost sa inchrieze 3.000 de unitati. Nu a reusit sa inchirieze decat 2.000 de masinute albastre, desi a pus la dispozitia utilizatorilor 4.000 de puncte de incarcare.


Inca din 1931 se discuta despre automobilul electric. In acel an, un automobil Pierce-Arrow a primt aprobarea de a fi testat in incinta fabricii Buffalo, New York. Motorul normal, cu ardere interna a fost inlocuit cu un motor electric de 80 de cai putere si 1800 rotatii pe minut, conectat la ambreiaj si la cutia de viteze. Motorul pe curent alternativ avea o lungime de un metru si un diametru de 75 cm. Automobilul arata ca o ciudatenie, cablurile fiind lasate sa atarne in afara tocmai pentru a demonstra ca nu exista nicio alta sursa externa de alimentare.

Nikola Tesla a sosit la New York pentru a inspecta automobilul. Apoi a intrat intr-un magazin local de unde a cumparat mai multe tipuri de cabluri si tuburi. A confectionat o cutie de 60 de cm lungime, pe care a asezat-o pe scaunul din fata al masinii. A conectat cablurile la mototrul racit cu aer. Astfel, a aparut primul automobil electric care atunci, in 1931, putea schimba lumea si reduce semnificativ emisiile nocive din atmosfera. Tesla a fost considerat insa ca fiind un nebun. A murit cu secretul sau nedestainuit pe de-a-ntregul. Astazi, uzinele Tesla din Statele Unite produc masini electrice sport si de lux, pentru segmentul snobilor cu bani multi.

Compania Toyota insa pare hotarata sa desfiinteze mitul automobilului electric, care trebuie sa se opreasca destul de des pentru a-si incarca bateriile vreme de cateva ore. In acest moment, concernul japonez dezvolta un model de vehicul electric, ce va fi capabil sa acopere o distanta de 600 de kilometri cu o singura incarcare. Mai mult, noul model de automobil electric nu va avea nevoie de o priza pentru a-si regenera bateria. Combustibilul folosit, hidrogenul, va produce energie electrica  pentru bateria masinii.

Se pare ca, in sfarsit, lobby-urile din companiile petroliere au fost invinse. Nimeni nu se mai poate opune automobilului electric produs pe scara larga si cu un pret de cost acceptabil. La sfarsitul lui noiembrie Toyota isi va prezenta noul sedan electric 100% care va fi disponibil pe piata incepand cu 2015, la un pret de plecare calculat la 37.000 de euro pe unitate, care insa ar putea sa scada pana la lansarea efectiva pe piata.

Inovatia consta in faptul ca acest automobil este, practic, un fel de centrala electrica pe patru roti. El combina hidrogenul si oxigenul intr-un mod controlat, producand electricitate. Despre acest sistem s-a mai vorbit si in trecut, dar a fost considerat prea complicat si, in plus, prea scump. Odata cu aparitia acumulatorilor de capacitate, sistemul a fost dat uitarii. Numai ca bateriile actualelor vehicule electice nu asigura o autonomie prea mare, iar reincarcarea lor dureaza ore in sir si necesita o retea de statii speciale.

Paradoxal, noua tehnologie vine exact de la pionierul constructiei de automobile hibrid, Toyota lansand prima astfel de varianta eco in urma cu 16 ani. De atunci, Toyota a vandut peste 6 milioane de unitati hibrid. A fost pentru prima data in istorie cand un producator de automobile s-a abatut de la tehnologia conventionala, asumandu-si rolul de lider tehnologic si devansand restul industriei auto cu peste 10 ani. Deja automobilele hibrid produse de Toyota surclaseaza obiectivul Uniunii Europene pentru 2020, de a ajunge la emisii de CO2 de 95 de grame pe kilometru, o tinta pe care lobbystii constructorilor europeni de automobile au incercat sa o faca mai putin stricta.

Acum, concurentii Toyota sunt umiliti pentru a doua oara, noteaza Der Spiegel. Daca pana astazi, automobilele electrice se confruntau cu doua probleme importante, pretul de vanzare si ineficienta, bateria actuala trebuind sa stea la incarcat cel putin 4 ore, din 2015 se pare ca unii dintre oamenii de pe aceasta planeta (si ma gandesc aici la cei care isi vor permite sa-si achizitioneze noul model de la Toyota), nu vor mai fi dependenti de combustibilii fosili si nici de prizele electrice. In plus chiar Toyota recunoaste ca actualele masini electrice sunt o pierdere de timp si o pierdere de bani, doar snobii care se declara eco-fani fiind interesati de ele.

In acest moment peste 500 de specialisti Toyota lucreaza la noul motor care va autogenera energie electrica, iar numarul acestora este extrem de mare, chiar si pentru un concern atat de important precum cel situat chiar in orasul Toyota, din apropiere de Nagoya. Aceasta concentrare de creiere arata ca tehnologia viitorului este prioritara pentru concernul japonez producator de automobile. Problema care trebuie rezolvata pana in 2015 este procedeul prin care hidrogenul va putea fi captat din apa, pentru a fi repus in circuit fara sa fie eliberat in atmosfera. Transportul hidrogenului se face, in actualele tehnologii, condensat la o presiune de 700 de bari, care este enorma. Acest hidrogen va trebui sa ajunga in procesul de fabricare a energiei electrice, care va actiona motorul automobilului viitorului. Se lucreaza insa intens, mai ales dupa marile provocari de mediu care au aparut in Japonia dupa accidentul de la Fukushima.
 
Se vorbeste tot mai des despre energie verde, dar germanii se plang ca parcurile eoliene, care asigura doar 8% din energia electrica au stricat, fara cale de intoarcere, peisajul rural al tarii. In plus, toata aceasta increngatura de elice suspendate pe stalpi depinde de capriciile vantului, adica sunt la mana lui Dumnezeu. In Germania exista acum doar 5 statii care produc hidrogen, care va fi baza viitoarei masini electrice. Desi se prognozeaza ca pana in 2023 numarul statiilor va creste la 400, analistii pietei de energie sunt sceptici. Iar Toyota stie acest lucru.
 
Toyota nu risca sa avanseze solutii pentru rezolvarea acestor probleme. Se multumeste sa indeplineasca doar rolul de pionier in acest domeniu, lasand fiecare tara sa-si rezolve problemele pe baza planurilor nationale de trecere la energia verde. Automobilele electrice de astazi sunt considerate de inginerii de la Toyota ca fiind un produs imatur, din cauza deficitului de prize electrice. De aceea, spun aceiasi ingineri niponi, ponderea automobilelor care consuma combustibili fosili a ramas la un nivel ridicat.

Nimeni nu poate prezice acum daca automobilul care va fi prezentat de Toyota in luna noiembrie a acestui an va reprezenta viitorul, dar dedicarea companiei japoneze este de laudat si incurajat. In paralel cu Toyota, un alt mare producator de autovehicule, Daimler Benz, a incheiat o alianta cu Ford si Nissan pentru dezvoltarea in comun a sistemului fuel cell, urgentand introducerea pe piata a tehnologiei electrice cu zero emisii. Alianta spera ca pana in anul 2017 sa lanseze pe piata vehicule electrice ieftine.
 
Cum si alte aliante sunt deja parafate, cum ar fi cele dintre General Motors, Honda si sud- coreenii de la Hyundai, sau nemtii de la Volkswagen si canadienii de la Ballard, se pare ca lupta pentru masina viitorului se ascute pe zi ce trece. O competitie care nu va face decat un mare serviciu acestei planete, mediului inconjurator si oamenilor care respira aer din ce in ce mai poluat.


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele

Rating:


Nota: 5 din 5 - 2 voturi.

Alte articole similare pentru fiecare cuvant
click pe cuvantul dorit


Newsletter zilnic GRATUIT
Manager de succes - 6 strategii imbatabile
Aboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul Manager.ro pentru a primi cele mai proaspete informatii si analize referitoare la subiectele care te intereseaza!


Da, doresc să descarc GRATUIT cadoul si să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton
Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare
Top imagine

Comentarii

0 comentarii


Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

Top imagine

Calculator Timbru de Mediu

Newsletter zilnic GRATUIT
Manager de succes - 6 strategii imbatabile
Aboneaza-te la newsletterul Manager.ro si primeste ultimele noutati pe email.

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit  "Manager de succes - 6 strategii imbatabile".

Consilier Managementul Deseurilor

Descarca Alerter Manager.ro



Cele mai citite stiri




Ultimele comentarii



Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit.
Zilnic in Inboxul tau.
Din fericire, NU scriem despre
cancan, showbiz, lifestyle sau scandal.

Adauga e-mailul tau pentru Stiri din Romania reala, cu informatii zilnice, articole din economie, politic si administrativ.

Da, vreau sa primesc newsletterul zilnic.
Advertisement