Vanzarile auto, salvate de companii
daciarenaultvanzari autoscadericlienticompanie
Efectele crizei sunt resimtite acut de jucatorii de pe piata auto. Numarul de clienti s-a redus considerabil, astfel ca parghia de care atarna acestia poarta numele de companii.
Firmele mari care vor sa isi innoiasca flota auto sunt cele tintite de catre reprezentantii auto. In primele cinci luni ale acestui an, numarul persoanelor fizice care cumpara masini s-a micsorat, de la 45%, la 31%.
"Exista o alunecare puternica spre zona de clienti de flota. Clientul principal a devenit o corporatie internationala de cele mai multe ori, care inca mai are o afacere care sa-i permita schimbarea parcului auto si are si resurse financiare. Persoanele fizice nu prea mai exista si se vede si din faptul ca sunt tichete "Rabla" neutilizabile. De aceea, programul trebuie suplimentat cat mai repede pentru ca sa fie cat mai accesibil pentru clienti", spune Brent Valmar, vicepresedintele Asociatiei Producatorilor si Importatorilor Auto (APIA).
Datele APIA arata ca 45% dintre masini au fost cumparate anul trecut de persoane fizice si 55% de companii.
Alte date ale APIA spun ca un roman cu un salariu brut de 446 de euro pe luna trebuie sa lucreze 23 de luni pentru a-si achizitiona o masina de 10.000 de euro si 343 de litri de benzina, lunar.
"Romania este la coada clasamentului si daca ne uitam la acesti indicatori. In Austria, cu un salariu lunar poti cumpara 2.600 de litri de benzina si trebuie sa lucrezi trei luni pentru a putea sa cumperi o masina de 10.000 de euro", afirma Valmar.
Directorul comercial al Dacia, Thomas Dubruel, este de parere ca daca nu se iau masuri, la sfarsitul anului se va ajunge la 80.000 de unitati vandute, record istoric negativ pentru piata auto din Romania.
Pana in prezent, grupul Renault a investit, in 12 ani, 2 miliarde de euro. In 2012, investitiile vor continua cu 250 de milioane de euro printr-o linie robotizata de prese de mare tonaj, dublarea capacitatii turnatoriei de aluminiu si cresterea cu 30% a capacitatii de productie a cutiilor de viteze.
"Romania este a doua tara a "planetei Renault", dupa Franta", spune Dubruel. Renault si Dacia detin, in Romania, cea mai mare platforma logistica si cea mai importanta uzina de vehicule din grup. Pe langa astea, se mai gasesc al doilea grup de inginerie, a doua uzina mecanica, unicul centru de proiectare si fabricare a matritelor si cea mai mare magazie de piese.