Tinand cont ca 50% din audienta Super Bowl-ului este alcatuita din femei si ele genereaza 85% din cheltuielile de consum in SUA, reclamele sexiste risca sa determine alienarea unor consumatori, ci nu atragerea lor. Dar reclamele care discrimineaza sexul frumos nu reprezinta o noutate. Iata 15 asemenea exemple din trecut si controversa iscata in jurul lor.
15. Broomsticks Slacks
O reclama din 1967 la Broomsticks Slacks. Pentru a fi in jurul cat mai multor femei, barbatii trebuie sa poarte hainele potrivite. "Daca nu vrei sa tii cont de sfatul nostru - da-ti pantalonii jos si mergi acasa", releva aceeasi reclama. Femeile sunt tratate ca niste obiecte; barbatii nu pot fi castigatori, daca nu transforma sexul intr-un joc. Din nefericire, scriu cei de la bpundit.com, nimic nu s-a schimbat. Femeile sunt prezentate in reclame ca fiind "obiecte sau recompense".
14. Weyenberg Shoe Manufacturing Company
Aceasta reclama din anii '70 la Weyenberg Shoe Manufacturing Company (in prezent Weyco Group) este controversata. Dincolo de textul "incurajator" pentru barbati, "tine-o acolo unde ii este locul", imaginea in sine prezinta femeile ca fiind obiecte sexuale. Potrivit autorului Jerome L. Rodnitzky, reclama a fost dezaprobata de Organizatia Nationala a Femeilor din SUA. "Weyenberg militeaza pentru masculinitate...impotriva influentelor miscarii de emancipare a femeilor".
13. Chase & Sanborn
O reclama de la inceputul anilor '50, pentru recipientele de cafea Chase & Sanborn. Cercetatorii au remarcat ca atunci cand audienta este supusa in mod constant la reclame care promoveaza anumite stereotipuri, atitudinile sexiste ies la suprafata. Perceptiile se schimba, barbatii si femeile sunt analizati intr-un mod simplist si bolile de alimentatie, hartuirea sexuala sau violenta pot surveni in mediul social.
12. Cigar Institute of America
Reclama CIA a fost prezentata in 1959. "A fuma reprezinta ceva masculin. Tigarile iti ofera sansa de a urca pe scara sociala, cu ajutorul gustului si satisfactiei", se arata in text. Reclama pare a ne intreba: "Ce barbat modern nu ar vrea sa domine o femeie, sa isi exercite puterea asupra ei?"
In anii '50, reclamele in cauza au reprezentat o strategie buna. Totusi, in zilele noastre femeile insumeaza 85% din totalitatea consumatorilor si vechile metehne trebuie lasate deoparte, macar de dragul marketingului. Afacerile vor tine cont de acest fapt.
11. Tipalet
Companiile de tigarete si-au dat seama ca sexul vinde in anii '30. Femeile frumoase vand produsele mai bine decat un individ la cravata. Publicata in 1969, reclama de fata "sugereaza" ca femeile ar fi mai atrase de fumatori. S-a sugerat mereu ca sexismul este puternic inradacinat in societate si reclamele urmeaza acest principiu. In situatia aceasta, industria ar putea exacerba aceste idei limitate si ar putea miza din nou pe "obiectul denumit femeie".
10. Mini
Reclama la Mini Clubman (cutie automata) din 1971 sugereaza ca femeile nu stapanesc arta sofatului. Totusi, aceste reclame care combina sexismul cu umorul sunt mai amuzante decat cele care omit sexismul cu desavarsire.
9. Mr. Leggs
O reclama la Mr. Leggs din 1964. In momentul aparitiei acestei reclame, femeile au castigat mai multe drepturi in SUA si Actul Egalitatii in Drepturi a fost adoptat in anul precedent. Femeile cer drepturi egale cu barbatii, comunitatea feminista este tot mai puternica. Uneori, controversa poate genera vanzari mai mari...
8. Alcoa Aluminum
O reclama din 1953 care promoveaza sticlele cu dopuri din aluminiu, care "presupune" ca femeile sunt slabe de inger si nu foarte inteligente.
7. Subaru
O reclama la modelul Subaru GL Coupe din 1973. Sa nu uitam ca si in prezent femeile frumoase sunt asociate cu masinile de ultima generatie. Sexualitatea si industria auto? Merg mana in mana, cel putin la nivel de marketing.
6. Drummond Sweaters
O reclama controversata din 1967, la Drummond Sweaters. Imaginea, combinata cu textul, se foloseste de sex pentru a majora apelul catre consumatorii barbati. In 2004, Chris Moore, de la agentia internationala de advertising Ogilvy & Mather, a remarcat ca 8 din 10 companii au un cod etic. Unele companii au si initiative CSR (Corporate Social Reponsability).
5. Datacomp Systems
Editorul Forbes Nicole Skibola spune ca asemenea initiative CSR ar trebui sa sustina eliminarea sexismului din publicitate. "CSR nu tine doar de protejarea copiilor si a mediului inconjurator. Trebuie sa eliminam inegalitatea care afecteaza atat barbatii, cat si femeile".
4. Cigar Institute of America
"De ce sunt femeile singure mai atrase de fumatori?"..."Ea stie ca fumatorul o va trata ca pe o tigara: cu afectiune, recunostinta, tandrete". Muse Feminist Magazine considera ca a venit timpul ca oamenii sa reactioneze - sa faca reclamatii, sa demonstreze ca reclamele sexiste nu mai au trecere in epoca moderna.
3. Marine Midland Bank
Aceasta reclama din anii '70 mizeaza pe cliseele despre femeile care cheltuiesc toti banii sotului. MMB sustine ca mult "iubitele" carti de credit sunt atat de sigure, incat sotiile nu le pot folosi. Desigur, cand nevasta "se supara" pe alesul ei, isi va face propriul card pentru cheltuieli.
2. Kenwood Chef
Mixerul Kenwood Chef "face orice altceva decat sa gateasca - pentru asta, avem nevestele!". Reclama din 1961 reprezinta un exemplu perfect de "propaganda". O sotie din clasa de mijloc trebuie sa aiba grija de gospodarie si copii.
1. Total
O reclama din anii '70. Sociologul Stacy L. Smith a descoperit ca formele subtile de stereotipuri sunt inca persuasive in cultura populara. De exemplu, doar o femeie la cinci barbati are o cariera in domeniul matematicii, stiintei si tehnologiei. Nu poti fi ceea ce nu poti vedea, spune Marian Wright Edelman, activitsta pentru miscarea femeilor. Barbatii nu vad de obicei "femeile capabile, iubitoare si inteligente, care au cariere de succes". Cel mai potrivit ar fi sa renuntam la preconceptiile invechite, sa le lasam acolo unde le este locul, in anii '50-'60.