De ce un antreprenor ar trebui sa fie un slujitor?
conducereslujitordrumconcept
Poate parea putin ciudat, insa conceptul de Ć¢ā‚¬Å¾conducere a slujitorilorĆ¢ā‚¬Ā¯ este cunoscut de secole intregi. Acest concept a fost descoperit de Robert K. Greenleaf dupa calatoria lui Hermann Hesse spre Est, la sfarsitul anilor 1950.
In cartea sa „The Servant as Leader”, Greenleaf explica: "Incepe cu sentimentul natural ca cineva vrea sa serveasca mai intai. Apoi alegerea constienta aduce pe cineva care aspira sa conduca. Acea persoana este brusc diferita de cea care este lider in primul rand, poate din cauza nevoii de a scuti o putere neobisnuita sau de a dobandi bunuri materiale ... Primul lider si primul slujitor sunt doua tipuri extreme. Intre ele exista umbre si amestecuri care fac parte din varietatea infinita de natura umana. "
Un drum stancos
Inceputul unei afaceri poate fi asemanat cu un drum stancos, pentru ca intalnesti o multitudine de provocari personale, accidente care iti pot ameninta viata, conciedieri, iar tu ca antreprenor trebuie sa preiei controlul asupra propriului destin si sa ai grija de afacerea ta.
Lansarea unei afaceri depinde si de incurajarea si sustinerea celorlalti, fie ca vrei sau nu sa recunosti asta. Esecurile din viata ta, pana la momentul in care ai decis sa-ti deschizi propria afacere cu siguranta, isi pun amprenta asupra personalitatii tale. Din acest motiv, ai nevoie de resurse, mai ales umane atunci cand vorbim de reinventarea ta profesionala. Noile resurse te ajuta, te sustin in calea pe care ai ales-o.
La inceputul unei afaceri, ar trebui sa te alaturi unui program, care te ajuta sa inveti mai multe despre leadership, antreprenoriat, conducere. Este indicat sa mergi cu un prieten, sa inveti cat mai multe si sa pui in aplicare cunostintele dobandite.
Expresia "conducerea servitorilor" nu este familiara unui numar mare de indivizi, insa este deja utilizata in multe organizatii din intreaga lume. In spatele acestui concept, se pune accent pe indivizi si pe o structura organizational-descentralizata. De asemenea, se regasesc valori care subliniaza si incurajeaza inovatia si dezvoltarea liderilor care trebuie sa se concentreze inainte de toate pe servirea tuturor partilor interesate intr-o organizatie.
Greenleaf, fondatorul conceptului, spune: "Diferenta se manifesta in grija servitorului - mai intai pentru a se asigura ca cele mai inalte prioritati ale altor persoane sunt servite. Cel mai bun test si dificil de administrat este: Cei pe care nu-i servesti cresc ca persoane? Ei, in timp ce sunt serviti, devin mai sanatosi, mai intelepti, mai liberi, persoane mai autonome, mai degraba capabili sa devina servitori? Si care este efectul asupra celor mai putini privilegiati din societate? Vor beneficia sau cel putin nu vor fi exclusi? "
Pentru unii, expresia de conducere a slujitorilor ii poate trimite cu gandul la un lider subordonat si nesatisfacator. Nimic nu poate fi mai departe de adevar. Conducerea in acest fel a unei organizatii ii face pe antreprenori sa priveasca totul la un nivel mult mai inalt. Simt si stiu ca ei sunt lideri, ca trebuie sa inspire, ca trebuie sa-i asigure pe angajati ca afacerea pentru care muncesc este una profiabila si nu in ultimul rand, trebuie sa ofere societatii ceea ce a promis.
Conceptul de „conducere a servitorilor” este de fapt un stil de conducere in cadrul unei intreprinderi si nu numai, care schimba total succesul afacerii, imbunatatind performantele.
S-a scris si un articol cu aceasta tema, intitulat, "Leadershipul servitorilor: o cale catre performante ridicate". S-au studiat companii precum Starbucks, Home Depot, UPS, Southwest Airlines, Ritz-Carlton si Whole Foods si s-a constatat ca au lideri pasionati, care erau profund implicati in detaliile afacerii. Acest stil de conducere permite acestor companii sa prospere.
Daca nu ai avut pana in acest moment ocazia sa studiezi acest concept, ar trebui sa stii ca s-ar putea sa faca o mare diferenta in viata ta si in administrarea afacerii tale.
Citeste si:
Top 5 prioritati pentru tinerii antreprenori
Sursa foto: unsplash.com