Editorial: Criza fortei de munca ii obliga pe angajatori sa retina salariatii valorosi in companie

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Editorial: Criza fortei de munca ii obliga pe angajatori sa retina salariatii valorosi in companie
Editorial: Criza fortei de munca ii obliga pe angajatori sa retina salariatii valorosi in companie
de Magda Florea la 27 Mar. 2018
Urmareste-ne pe Google News
deficitul de personalcriza fortei de muncaangajatori strainipopulatia activa apta de muncasalariati

Angajatii din Romania au devenit o resursa rara si valoroasa pentru angajatori, forta de munca fiind in criza inca de anul trecut. Conform unui studiu intocmit de Manpower, tara noastra este pe locul al treilea, intr-un top care clasifica deficitul de forta de munca, aflandu-se pe locul al treilea, dupa Taiwan si Japonia. Ce reprezinta acest lucru? Un cartonas rosu pentru angajati, care trebuie sa ofere conditii de munca si salarii mai mari decat in prezent, daca isi doresc sa reduca deficitul de personal si sa stopeze criza fortei de munca.

 Romania se confrunta cu fenomenul de emigrare a personalului, in conditiile in care, peste 3 milioane de conationali au parasit tara pentru angajatori straini, in special din Vestul Europei.

Vestile rele nu se opresc aici: doar 4,8 milioane de persoane dintr-un total de 8,8 milioane de oameni care formeaza populatia activa apta de munca, au statut de salariat, de unde rezulta ca rata de angajare raportata la populatia apta de munca este de 55% la nivel national. 

Astfel, ni se contureaza o radiografie a societatii in care traim: forta de munca a devenit o resursa rara si valoroasa pentru companii, care apeleaza la diverse strategii pentru a atrage angajati, iar deficitul de personal si angajarile in tara sunt la un nivel critic.

Oamenii cauta locuri de munca in strainatate, nemultumiti de conditiile oferite de angajatorii romani, sau, pur si simplu, nu isi gasesc un loc de munca adecvat lor, ceea ce adanceste Romania intr-o criza acuta a deficitului de forta de munca.


Managerii de companii tratau anagajatii precum o resursa "regenerabila"


In trecut, daca pleca cineva din companie, altcineva asteapta sa-i ia locul. In acest moment insa, lucrurile s-au schimbat radical: daca oamenii pleaca, posturile raman vacante. Acest lucru se intampla pentru ca populatia s-a autoeducat si cauta cele mai bune optiuni profesionale.

"Cauzele care au dus la deficitul de personal stau in faptul ca ani de zile angajatii nu au fost tratati cum trebuie. Multi directori de HR spuneau ca daca un angajat pleaca, va veni altul in locul sau, insa a venit momentul in care nu mai e coada la usa", a spus prof. dr. Lavinia Rasca, profesor de strategie si antreprenoriat in cadrul scolii de afaceri ASEBUSS.
 

Companiile au asteptari mai putine de la personal, insa trebuie sa ofere mai mult


Din dorinta de a-si reduce deficitul de personal din interiorul companiei, managerii recruteaza si persoane cu mai putina experienta, dar cu potential de dezvoltare.

"Cu ani in urma ne uitam la forta de munca ca fiind o plaja larga, asteptam ca angajatii sa vina la noi pentru ca erau multi, acum noi, ca  angajatori, ne ducem catre ei si cautam cei mai buni candidati. Inainte defineam oamenii ca fiind resurse, acum ne uitam la angajati si la potentialul  lor de a deveni mai buni, de a performa si a impacta compania", a spus Mihai Cepoi, solution sales executive in cadrul SAP.

Chiar daca sunt mai putine criterii de recrutare decat in trecut, pentru a se asigura ca isi ocupa postul vacant si a reduce din deficitul de personal, membrii departamentului de HR trebuie sa prezinte oferte salariale transparente si atractive.

"Salariul este o componenta foarte importanta in acceptarea unui job, asa ca noi avem o sectiune dedicata salariului si incercam sa determinam companiile sa dea astfel de detalii. Un recrutor pierde cel mai mult timp refuzand candidati, iar sistemul nostru ajuta recrutorul sa nu mai piarda timp cu acei candidati", a spus Calin Stefanescu, co-fondator al Happy Recruiter, o companie care a creat un robot (Dora) ce recruteaza can­didati pentru pozitii blue collar prin inter­mendiul Facebook Messenger.
 

Nici conditiile de munca nu mai pot fi neglijate, personalul isi doreste spatiu si confort


Vremurile in care oamenii lucrau inghesuiti in birouri minuscule si nu aveau spatii de meeting, relaxare sunt istorie. Specialistii considera ca personalul viitorului nu va mai accepta conditii de munca precare, deoarece vor constientiza ca exista o legatura directa intre mediul de lucru si performanta.

"Felul in care un birou este construit are un impact mare asupra felului in care oamenii lucreaza. Oamenii nu vor mai lucra in birouri de 20-30 de locuri, unii in fata altora, ci vor avea spatii de relaxare, locuri de meetinguri. Birourile vor inceta sa mai aiba aspectul clasic de siruri de mese cu scaune de-o parte si de alta", a explicat George Didoiu, associate director in cadrul companiei de consultanta imobiliara Colliers International.

Citeste si: Senatul a votat: Contractele de credit si leasing sa nu mai fie titluri executorii
 
Revolutia fiscala a ingreunat si mai mult deficitul fortei de munca

Transferul contributiilor de la angajator la angajat a amplificat problema pe care o au companiile in a recruta personal, deoarece "nu a fost o adevarata Revolutie fiscala, ci doar s-au transferat niste costuri pe hartie", conform spuselor lui  Marian Hanganu, sales director la Romanian Software.

„In luna decembrie a anului trecut, companiile au avut de luat o decizie, fie sa mareasca brutul angajatilor, fie sa compenseze angajatii cu bonusuri. Motivul principal pentru care companiile nu au crescut brutul a fost neincrederea in stabilitatea politica.  Din studiile noastre, companiile mari au ales varianta acordarii de bonusuri din motive de prudenta, in timp ce companiile mici au riscat din cauza ca metodele de calcul pentru acordarea bonusurilor de compensare sunt foarte complicate“, a adaugat Hanganu.

 

Sfaturi pentru recrutori -  de la specialisti in domeniu. Cum atragem forta de munca in companie?



Smarandita Schnel, director HR BPO Telekom Romania

Schnel este de parere ca imaginea liderului companiei este o garantie a seriozitatii companiei respective.

"In procesul de recrutare este foarte importanta imaginea angajatorului si cum este ea promovata din interiorul companiei. Noi suntem promotorii companiei noastre. De asemenea, sunt importante si acele feedbackuri ale angajatilor si partea de compensatii si beneficii."
Phillip C. Nell, director academic, EMBA WU Executive Academy

Phillip C. Nell sfatuieste recrutorii sa investeasca in resursa umana, care este cel mai important element al unei companii. Va temeti ca dupa ce investiti in personal, acesta poate pleca? Nell este de parere ca, din contra, oamenii in care nu se investeste si care observa ca n-au potential de dezvoltare, sunt cei mai tentati sa isi schimbe locul de munca.

Florin Godean, country manager, Adecco Romania

Specialistul este ingrijorat de fenomenul migratiei, care nu este compenat cu nimic pe piata muncii, unde ramane un deficit greu de suplinit. "Dupa anul ’90, ne confruntam acum cu a treia migratie masiva si, din pacate, nu este compensata de nimic. In prima parte a anului, industria de constructii navale a avut o cerere foarte mare, toate santierele navale, precum Tulcea, Constanta, Giurgiu, au facut angajari, iar ei au apelat la angajati straini", a declarat Godean.

Managerul nu recomanda angajarea de personal strain din doua considerente: in primul rand, exista o limita de 4.800 de locuri la nivel national, iar in al doilea rand,  "tot ce inseamna extracomunitar trebuie sa aiba salariul minim pe economie."

Bogdan Popescu, marketing & operations director, Microsoft Romania

Bogdan Popescu considera ca deficitul de personal al Romaniei poate fi combatut doar prin re-skilling, reorientare profesionala, sa invete o noua meserie, sa inceapa practic, de la zero.

Desi exista studii care spun ca 64% din CEO vad oamenii ca pe o linie de cost, Bogdan Popescu ii indeamna pe acestia la un exercitiu de imaginatie, in care sa presupuna ca acei oameni au parasit compania, ceea ce ar insemna costuri mult mai mari.

In societatea noastra, notiunea de cariera predefinita nu mai exista, angajatii trebuie sa se depaseasca pe ei insisi, si sa fie in continua dezvoltare.

Citeste si: E oficial: Se maresc contributiile la pensii, pentru cei care se asigura voluntar in sistemul public

Senior Editor Manager.ro

Ultimele NOUTATI

De ce Vitamina C Lipozomala este mai eficienta decat cea traditionala?
Life Style

De ce Vitamina C Lipozomala este mai eficienta decat cea traditionala?

today24 Apr. 2024
Masinile Tesla se ieftinesc, din 2025: concurenta cu Dacia Duster la pret
Noutati auto 2022 - stiri din domeniul auto

Masinile Tesla se ieftinesc, din 2025: concurenta cu Dacia Duster la pret

today24 Apr. 2024
Rutina de dimineata a miliardarilor lumii: cum isi incep dimineata cei mai bogati si faimosi dintre pamanteni
Afla...

Rutina de dimineata a miliardarilor lumii: cum isi incep dimineata cei mai bogati si faimosi dintre pamanteni

today24 Apr. 2024
Cele mai profitabile afaceri de acasa, pentru cine se pricepe la internet si limba engleza
Business

Cele mai profitabile afaceri de acasa, pentru cine se pricepe la internet si limba engleza

today24 Apr. 2024
Cum recunosti o teapa in imobiliare: verifica asta inainte sa faci actele si sa dai banii
Imobiliare

Cum recunosti o teapa in imobiliare: verifica asta inainte sa faci actele si sa dai banii

today24 Apr. 2024
Impresie proasta la interviul de angajare: ce nu le place patronilor sa vada in prima zi
Interviurile Manager.ro

Impresie proasta la interviul de angajare: ce nu le place patronilor sa vada in prima zi

today24 Apr. 2024
Ai incredere in terapie cum are terapeutul incredere in tine
Life Style

Ai incredere in terapie cum are terapeutul incredere in tine

today23 Apr. 2024
Semnal de alarma? Romanii investesc mai mult in crypto decat la Bursa de Valori Bucuresti
Banii tai - sectiune de educatie financiara

Semnal de alarma? Romanii investesc mai mult in crypto decat la Bursa de Valori Bucuresti

today23 Apr. 2024
E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE

Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit. Zilnic in Inboxul tau.

Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare, Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT Raportul Special:

"E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Partenerii nostri

Te-ar putea interesa si

Rutina de dimineata a miliardarilor lumii: cum isi incep dimineata cei mai bogati si faimosi dintre pamanteni
Afla...

Rutina de dimineata a miliardarilor lumii: cum isi incep dimineata cei mai bogati si faimosi dintre pamanteni

today24 Apr. 2024
Cele mai profitabile afaceri de acasa, pentru cine se pricepe la internet si limba engleza
Business

Cele mai profitabile afaceri de acasa, pentru cine se pricepe la internet si limba engleza

today24 Apr. 2024
Cum recunosti o teapa in imobiliare: verifica asta inainte sa faci actele si sa dai banii
Imobiliare

Cum recunosti o teapa in imobiliare: verifica asta inainte sa faci actele si sa dai banii

today24 Apr. 2024
Impresie proasta la interviul de angajare: ce nu le place patronilor sa vada in prima zi
Interviurile Manager.ro

Impresie proasta la interviul de angajare: ce nu le place patronilor sa vada in prima zi

today24 Apr. 2024

Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit.
Zilnic in Inboxul tau.

Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare, Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT Raportul Special:

"E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
x