O noua escrocherie legala se propaga pe Internet
escrocherieinternetconditii contractualedrepturile consumatorilordirectiva 2011/83/ue
O noua escrocherie care circula in acest moment pe web, dar una perfect legala, este semnalata de presa belgiana. Este vorba despre o oferta de produse cosmetice la preturi mici, cel putin la prima vedere. Ea profita de comoditatea internautilor atunci cand se pune problema citirii atente si integrale a conditiilor generale, in momentul cumpararii.
Capcana este simpla: un mesaj publicitar va propune produse cosmetice pentru cativa euro. Oferta este atractiva, va dati seria cardului de credit si apoi vi se cere sa acceptati conditiile generale. Un text lung si cu litere marunte, care nu se evidentiaza fata de alte texte similare, precizeaza ca veti primi noi produse lunar. Taxa de livrare: 180 de euro per colet. Cei care nu citesc atent intregul text, obositi inca de la primele paragrafe, dau clic pe "accept" si pica in plasa.
Conform expertilor in criminalitate cibernetica, in sens strict, nu putem vorbi in acest caz de o escrocherie, ci de un abuz in privinta conditiilor propuse clientului. In masura in care ati fost invitat sa cititi conditiile si nu ati facut acest lucru, v-ati asumat responsabilitatea deciziei de cumparare.
Lectia de invatat din aceasta situatie este sa cititi intotdeauna atent conditiile generale contractuale pe Internet, cu atat mai mult cu cat, ulterior acordului dumneavoastra, este ineficient sa va adresati furnizorului cardului dumneavoastra de credit. Pe buna dreptate, acesta va va indruma catre comerciantul necinstit, iar daca aici nu gasiti intelegere, va putea eventual sa deschida o ancheta.
Nu exista nicio garantie de a va recapata banii. Pe Internet, ca si in viata reala, trebuie mereu sa cititi de doua ori inainte de a semna un contract.
Legislatia europeana previne abuzurile in contractele la distanta
Directiva 2011/83/UE privind drepturile consumatorilor trebuia sa fie transpusa in legislatiile nationale pana la 13 decembrie 2013. Nu este si cazul Romaniei, motiv pentru care impotriva tarii noastre a fost declansata procedura de infringement.
Directiva reglementeaza informatiile ce trebuie oferite consumatorilor in stadiul precontractual atat in cazul contractelor negociate in afara spatiilor comerciale si al contractelor la distanta, cat si in cazul altor contracte decat cele mentionate.
Intre noutatile aduse de aceasta Directiva figureaza introducerea unui termen unic de 14 zile de retragere din contractele incheiate la distanta si al celor negociate in afara spatiilor comerciale, precum si introducerea unui formular tipizat de retragere, armonizat, care sa poata fi utilizat de consumatori pentru a simplifica procesul de retragere si a aduce securitate juridica.
Directiva europeana utilizeaza o terminologie diferita fata de cea deja consacrata, semnaleaza site-ul EurActiv.
Astfel, este utilizata sintagma "drept de retragere", iar nu cea de "denuntare unilaterala a contractului" deoarece dreptul de a se retrage ca beneficiu suplimentar acordat consumatorului nu are aceeasi semnificatie juridica cu dreptul de a denunta unilateral contractul. Astfel, dreptul consumatorului de a retracta sau de a se retrage se traduce juridic in posibilitatea de a reveni (retroactiv) asupra consimtamantului dat la perfectarea contractului.
De asemenea, este utilizata sintagma "drept de incetare", iar nu aceea de "drept de reziliere" deoarece rezilierea presupune neindeplinirea obligatiilor de catre una din parti, or nu acesta este spiritul directivei. Conform directivei, contractul poate inceta chiar daca obligatiile au fost respectate de catre parti.