Argumente pentru locurile in picioare in avion
avioane de pasagerilow-costryanairlocuri in picioare
In iulie 2009, Michael O'Leary, CEO al companiei low-cost irlandeze Ryanair, a lansat ideea de a-i face pe clienti sa calatoreasca in picioare in avioane. Ceva mai tarziu, el a afirmat ca centurile de securitate ar fi inutile. O'Leary se gandea la niste cabine speciale in care toti pasagerii ar sta in picioare, in partea din spate a avionului. Ei ar plati un pret extrem de mic, de aproximativ 5 euro pentru zboruri intre orase europene, dar in schimb ar renunta la confortul sederii pe scaun.
Blogul economic Priceonomics explica pentru ce acest concept nu este chiar atat de extravagant pe cat pare:
- Logica economica este clara: cabinele cu locuri in picioare ar permite intrarea mai multor pasageri intr-un avion, ceea ce implica profituri mai mari si un bilet mai ieftin in schimbul unei pierderi de calitate, de confort si de securitate.
- O'Leary pare sa aiba dreptate in privinta securitatii. Unul din motivele pentru care nu ne punem centuri de siguranta in autobuze este faptul ca acestea sunt de 40 de ori mai sigure decat automobilele. Acelasi lucru este valabil si in cazul avioanelor: o calatorie cu avionul este in medie de aproape 100 de ori mai sigura decat o calatorie cu masina.
- Ryanair este gata sa faca unele concesii in privinta autoritatilor de reglementare insarcinate sa vegheze la siguranta zborurilor cu avionul. Compania a propus sa doteze cabinele sale pentru locuri in picioare cu scaune speciale adaptate pozitiei verticale, echipate cu centuri.
- O'Leary ar fi rezervat aeronavele dotate cu astfel de cabine cu locuri in picioare doar pentru linii scurte, care evita zonele de "turbulente enorme din Europa".
- Pasagerii se plang adeseori de neseriozitatea serviciilor si de faptul ca trebuie sa plateasca pentru cele mai marunte prestatii ale companiilor precum Ryanair, dar succesul agentiilor low-cost al caror model de business este aceasta arata ca, in realitate, ei nu sunt chiar atat de sensibili la argumentul calitatii, ci mult mai atrasi de preturile scazute.