Google va ajuta sa economisiti 1,05 euro pe zi
internetvaloare economicasurplusul consumatoruluistudii
Sa masori valoarea economica a Internetului este extrem de dificil, in primul rand deoarece majoritatea continutului de pe web este gratuit. Trei experti in management si economie online si-au prezentat punctele de vedere in aceasta problematica pe blogul Free Exchange, al revistei The Economist. Ei au incercat prin diferite metode sa evalueze surplusul consumatorului (diferenta dintre suma maxima pe care consumatorul ar fi dispus sa o plateasca pentru un bun sau un serviciu si suma pe care el o plateste efectiv) generat de Internet.
Articolul din The Economist pe care il comenteaza cei trei profesori citeaza un studiu al agentiei de consultanta McKinsey, care a chestionat 3.360 de persoane din sase tari in legatura cu suma pe care ar plati-o pentru 16 servicii pe Internet care sunt finantate in acest moment majoritar din publicitate.
Rezultatul? In medie, o familie ar plati 38 de euro pe luna pentru servicii de care beneficiaza gratuit in prezent.
Serviciile cele mai bogate in "surplus" ar fi, conform studiului, e-mail-ul, cautarea online si retelele sociale. Agentia McKinsey a estimat ca surplusul consumatorului generat anual este de 69 de miliarde de euro in Europa si de 32 de miliarde de euro in SUA.
Timpul online inseamna bani
O alta modalitate de a calcula valoarea pe care o are Internetul pentru utilizatori consta in estimarea timpului pe care acesta ii ajuta sa-l castige.
Yan Chen, profesor de stiintele informatiei in Michigan, a realizat impreuna cu cativa colegi o experienta, finantata partial de Google, in care voluntarilor li s-a cerut sa caute raspuns la intrebari mai mult sau mai putin banale, fie pe Internet, fie in biblioteca universitatii din Michigan. Intrebarile au fost adunate pornind de la cautari reale pe Google si au inclus enigme precum "atunci cand facem prajituri, folosirea margarinei in locul untului afecteaza marimea prajiturilor?".
Studiul a aratat ca erau necesare, in medie, 22 de minute pentru a raspunde acestor intrebari apeland la documente pe suport de hartie din biblioteca, in vreme ce o cautare pe Internet nu lua decat 7 minute, in medie.
Rezultatele au fost analizate de Hal Varian, economist sef la Google, care a dedus pe baza lor ca utilizatorul mediu economiseste 3,75 minute din timpul sau in fiecare zi datorita folosirii Internetului. Cum salariul mediu in Statele Unite este de 22 de dolari (17 euro) pe ora, Hal Varian a calculat un surplus al consumatorului de 500 de dolari (380 de euro) pe an. Sumele calculate sunt mult mai mari decat in studiul agentiei McKinsey, deoarece Hal Varian estimeaza intre 65 si 150 de miliarde de dolari (50-115 miliarde de euro) surplusul consumatorului anual in Statele Unite. Pe persoana si pe zi, aceasta ar insemna 1,37 dolari (1,05 euro) din timp economisit.
Al treilea expert, Shane Greenstein, profesor de management in Chicago, a pornit de la timpul petrecut online pentru a estima contributia Wikipedia la surplusul consumatorului de Internet.
Wikipedia corespunde unei ponderi de 0,5% din durata globala petrecuta pe Internet, dar utilizarea sa nu s-a raspandit cu adevarat decat dupa democratizarea Internetului de mare viteza. Profesorul Greenstein si colegul sau Ryan McDevitt, de la Universitatea din Rochester, au estimat, sprijinindu-se pe evolutia ofertei si a cererii, ca surplusul consumatorului generat prin extinderea Internetului de mare viteza era de 8,7 miliarde de dolari (6,7 miliarde de euro) in 2006. Din aceasta suma, cei 0,5% corespunzand Wikipedia ar echivala cu 43,5 milioane de dolari (33,35 milioane de euro).
Asa cum observa The Economist, este totusi extrem de greu de cunoscut valoarea exacta a unui serviciu pentru o persoana. De asemenea, daca mai multe servicii pe Internet ar deveni cu plata, nu este garantat ca utilizatorii nu s-ar orienta spre alte activitati gratuite.