Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici

Lacramioara Botezatu, Director Executiv al CSR Media Network: Managerii din Romania devin tot mai constienti de relevanta CSR

Lacramioara Botezatu, Director Executiv al CSR Media Network: Managerii din Romania devin tot mai constienti de relevanta CSR
de la 06 Mar. 2014 Exclusiv
Lacramioara Botezatu, Director Executiv al CSR Media Network: Managerii din Romania devin tot mai constienti de relevanta CSR Tags: lacramioara botezatucsr mediacsr

Domeniul Responsabilitatii Sociale Corporative devine tot mai important in Romania, pe masura ce managerii si antreprenorii constientizeaza tot mai mult importanta acestuia pentru diferentierea companiilor.


Asta poate si pentru ca, in aprilie 2013, Comisia Europeana a publicat o propunere legislativa care va obliga firmele cu peste 500 de angajati sa publice anual informatii referitoare la impactul social, de mediu si asupra drepturilor angajatilor, a afirmat Lacramioara Botezatu, Director Executiv al CSR Media Network, intr-un interviu pentru Manager.ro.

Cum a evoluat sectorul CSR in Romania in 2013 si care sunt asteptarile pentru 2014 si 2015?

In 2013, comparativ cu anii 2011 si 2012, domeniul Responsabilitatii Sociale Corporative a dat semne de revigorare. Numarul proiectelor si actiunilor derulate de companii in acest domeniu a crescut, chiar daca bugetele alocate acestora au fost mai mici. Asta pentru ca multe firme au reusit foarte bine sa compenseze diminuarea de la capitolul financiar, prin implicarea angajatilor si prin folosirea propriilor experiente si cunostinte. Urmand tendinta existenta la nivel mondial, domeniul Responsabilitatii Sociale incepe sa devina si la noi din ce in ce mai dinamic, pe masura ce companiile romanesti si executivii devin mai constienti de relevanta acestuia pentru diferentierea companiilor, conform studiului Tendinte si realitati CSR in Romania, realizat anul trecut de echipa CSRMedia.ro si Ernst & Young Romania. In anii ce urmeaza se estimeaza ca va creste numarul companiilor care vor include actiunile de CSR in strategia de business si a celor care vor incepe sa publice Rapoarte ce includ activitatile de Responsabilitate Sociala. Asta si pentru ca in aprilie 2013 Comisia Europeana a publicat o propunere legislativa care va obliga, peste cativa ani, companiile cu peste 500 de angajati sa publice anual informatii referitoare la impactul social, de mediu si asupra drepturilor angajatilor.

Ce rol au sefii marilor companii in activitatea de CSR?

In organizatiile in care managerii au inteles ca Responsabilitatea Sociala este o functie a business-ului si nu o activitate "care nu aduce profit imediat", acolo s-au facut unele dintre cele mai interesante si inovative proiecte de CSR. Proiecte care au "completat afacerea", din punct de vedere social. Un alt rol al managerilor este sa-si determine proprii angajati sa se implice in viata comunitatilor in care lucreaza. Practic, angajatii sunt cei care stiu cel mai bine problemele pe care le-ar putea avea o companie intr-o comunitate. Ei sunt printre primii care afla despre impactul pozitiv sau negativ pe care il poate avea o companie intr-o anumita zona. Mai mult, angajatii sunt cei care pot aduce multe beneficii din punct de vedere social companiilor in care lucreaza. Daca managerii permit, ei pot veni cu idei simple, cu bugete reduse si se pot implica ca voluntari in implementarea proiectelor care pot produce schimbari in bine in comunitatile din jur. De apreciat este ca majoritatea liderii companiilor de la noi se implica activ in promovarea eforturilor CSR atat in interiorul companiei, cat si in exteriorul ei, conform studiului pe care l-am realizat anul trecut impreuna cu echipa Ernst&Young.

Ce rol are echipa de CSR in strategia generala a unei companii?

Rolul echipei de CSR este unul foarte important. Asta in cazul in care exista o "echipa de CSR", un departament specializat in companie. Putine companii de la noi din tara au un astfel de departament. Si acestea sunt, de cele mai multe ori, companiile multinationale, care au venit deja in tara noastra cu o anumita cultura in domeniul Responsabilitatii Sociale. De cele mai multe ori, departamenele de comunicare/ marketing sau HR ale companiilor sunt cele care se ocupa si de actiunile de CSR. Dar, indiferent daca exista sau nu un departament propriu, oamenii din companii care fac actiuni de CSR duc "tot greul". Ei sunt cei care trebuie sa propuna si sa si implementeze proiecte de responsabilitate in acord cu perspectiva de business a companiei, programe care pe termen lung ar putea produce schimbari in bine in comunitatea in care firma activeaza. Si aceste schimbari ar putea, la un moment dat, sa sustina afacerea. Asta, bineinteles, daca programele sunt realizate in acord cu business-ul companiei si daca rezolva probleme importante din comunitatea respectiva.

Cum l-ati convinge pe seful unei mari companii sa aloce mai multi bani pentru CSR?

O afacere nu poate supravietui intr-o societate care nu cunoaste bunastarea. Din perspectiva mea, sefii marilor companii pot fi convinsi sa sustina actiunile de CSR aratandu-le cat bine poate face afacerii o anumita actiune pe termen lung. Nu vorbim de venituri directe. Vorbim de sustenabilitatea afacerii. Daca o companie abuzeaza de resursele comunitatii si increderea pe care aceasta i-o acorda, este foarte posibil ca ritmul de dezvoltare al comunitatii sa scada, ceea ce va avea un impact negativ asupra rezultatelor financiare ale companiei. Mai mult, este deja cunoscut faptul ca actiunile intreprinse in aceasta directie cresc competitivitatea unei companii, intr-o economie in care consumatorii iau, din ce in ce mai mult, decizii de cumparare in functie de cat de responsabile social sunt companiile de la care achizitioneaza produse si servicii. Cu siguranta, in urmatorii ani CSR-ul va creste ca importanta si in decizia de cumparare a consumatorilor romani.

Ce valoare medie are un proiect acum? La cat estimati ca va creste in viitor?

Conform studiului realizat anul trecut, valoarea medie a unui proiect este inca mica, 66% din proiectele realizate de companiile romanesti nu depaseste 10.000 euro, acestea fiind impartite in mod egal intre proiecte pana in 5.000 euro si cele cu valoare peste 5.000 euro, dar sub 10.000 euro. Si majoritatea acestora au fost derulate la nivel national. Totodata, mai mult de trei sferturi dintre companiile romanesti au declarat ca au un buget dedicat anual actiunilor CSR. Dintre acestia, jumatate considera ca nivelul bugetului s-a pastrat la acelasi nivel in 2013 fata de 2012, in schimb 16% dintre firme au remarcat o crestere intre 5-10%. In prezent, CSRmedia.ro si Ernst &Young lucreaza la cea de-a doua editie a studiului Tendinte si realitati CSR in Romania, studiu care va fi gata, cel mai probabil, in luna mai a acestui an.

Care este relatia dintre ONG-uri si companiile care fac actiuni de CSR?

Organizatiile neguvernamentale sunt cei mai importanti parteneri de dialog ai companiilor, pentru ca identifica cel mai bine problemele unei comunitati. Ca urmare a unui astfel de parteneriat, companiile isi pot adapta mai usor si mai bine programele si actiunile de CSR la necesitatile comunitatilor. In acest fel, parteneriatul dintre companii si sectorul non-profit este unul strategic. In acelasi timp, de multe ori, ONG-urile vad companiile doar ca pe niste furnizori de fonduri, pe care le solicita de multe ori pentru proiecte ce nu au legatura cu business-ul companiei. Si atunci cand apare refuzul companiei apare si tensiunea intre cele doua entitati. Cunosc companii care prefera sa finanteze anual alte ONG-uri decat cele sustinute anterior, doar pentru ca, de multe ori unele ONG-uri merg pe principiul "fondurile curg" si nu isi mai dau silinta de a implementa cu succes proiectele finantate. In acelasi timp, exista si parteneriate sustenabile intre companii si ONG-uri ce dateaza de ani buni.

Exista retineri in a aloca mai multi bani pe aceasta zona din partea unor companii? Daca DA, de ce?

De multe ori nu trebuie sa aloci neaparat mai multi bani pentru actiunile de Responsabilitate Sociala. Acestea pot fi realizate, in multe cazuri, cu fonduri extrem de reduse. Unele companii au oameni atat de creativi, incat implementeaza proiecte cu resurse modice, dar cu rezultate impresionante. Am intalnit insa si manageri de companii care aveau retineri in a aloca bani in aceasta zona, pe motivul ca "nu ajuta la cresterea imediata a vanzarilor". Cum obiectivul unei afaceri este profitul, acesti directori pot fi intelesi in situatia de criza economica pe care Romania incearca sa o traverseze.

Lacramioara Botezatu este absolventa a Facultatii de Istorie, a Programului de Master in Comunicare si Relatii Publice - din cadrul SNSPA si a cursului "Responsabilitatea sociala a companiei", organizat de catre Academia de Studii Economice. Dupa o experienta de peste 10 ani in mass-media, din care 8 ani in presa scrisa si peste 2 ani in redactiile unor televiziuni de stiri, Lacramioara a decis sa se orienteze spre presa online, abordand domeniul Responsabilitatii Sociale Corporative. In septembrie 2011, Lacramioara a lansat platforma www.CSRmedia.ro, dedicata exclusiv publicarii zilnice a stirilor din domeniul Responsabilitatii Sociale. In prezenta Reteaua CSR Media cuprinde, alaturi de site-ul in limba romana www.CSRmedia.ro si versiunea europeana a acestuia, in limba engleza www.CSRmedia.eu. La acestea se adauga www.HartaCSR.ro(o baza de date a proiectelor de CSR din tara noastra) si site-ul dedicat interviurilor cu liderii CSR - www.CSRleaders.ro Pe langa platformele online, echipa CSR Media organizeaza anual competitia Romanian CSR Awards si seria Seminariilor Comunitatii de CSR, evenimente ce au ca scop crearea unei Comunitati active a Specialistilor si Comunicatorilor de CSR, indiferent de domeniul de activitate al companiei pe care o reprezinta.

Foto: Lacramioara Botezatu.


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele

Rating:


Nota: 5 din 5 - 1 vot.

Alte articole similare pentru fiecare cuvant
click pe cuvantul dorit


Newsletter zilnic GRATUIT
Manager de succes - 6 strategii imbatabile
Aboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul Manager.ro pentru a primi cele mai proaspete informatii si analize referitoare la subiectele care te intereseaza!


Da, doresc să descarc GRATUIT cadoul si să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton
Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare
Top imagine

Comentarii

0 comentarii


Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

Top imagine
Newsletter zilnic GRATUIT
Manager de succes - 6 strategii imbatabile
Aboneaza-te la newsletterul Manager.ro si primeste ultimele noutati pe email.

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit  "Manager de succes - 6 strategii imbatabile".

Consilier Managementul Deseurilor


Descarca Alerter Manager.ro



Cele mai citite stiri




Ultimele comentarii



Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit.
Zilnic in Inboxul tau.
Din fericire, NU scriem despre
cancan, showbiz, lifestyle sau scandal.

Adauga e-mailul tau pentru Stiri din Romania reala, cu informatii zilnice, articole din economie, politic si administrativ.

Da, vreau sa primesc newsletterul zilnic.
Advertisement