Comportamentul uman si procesul de bugetare
bugeteobiective bugetare
In cadrului procesului de bugetare se stabilesc obiective atat la nivelul firmei, cat si individuale, la nivelul salariatilor. Probleme generate de comportamentul uman pot apare daca:
- obiectivele bugetare nu pot fi atinse (sunt prea indraznete),
- obiectivele bugetare sunt foarte usor de atins (sunt prea relaxate),
- obiectivele bugetare ale afacerii intra in conflict cu obiectivele angajatilor.
Stabilirea unor obiective bugetare prea indraznete
Angajatii pot deveni descurajati daca asteptarile firmei fata de ei sunt prea mari. Chiar si in cazul in care obiectivele sunt indraznete, dar pot fi atinse cu pretul a unor mari eforturi, si acestea devin descurajante pentru angajati, a caror stradanie nu va fi rasplatita pe masura eforturilor lor. De aceea, este foarte important ca angajatii (manageri si executanti) sa fie implicati in stabilirea unor estimari bugetare rezonabile.
Implicarea tuturor angajatilor incurajeaza cooperarea in cadrul departamentelor si intre departamente. De asemenea, aceasta duce la cresterea recunoasterii importantei fiecarui departament in cadrul obiectivelor generale ale firmei. In general, angajatii percep procesul de bugetare mult mai pozitiv atunci cand au ocazia de a participa la procesul de bugetare. Aceasta deoarece angajatii care capata impresia ca detin un control asupra prevederilor bugetare au si o mai mare implicare in aplicarea sarcinilor bugetare. In acest caz, bugetul este un instrument de planificare valoros care mareste posibilitatea de a atinge obiectivele de vanzari.
Stabilirea unor obiective bugetare prea relaxate
Cu toate ca este recomandabil sa stabiliti obiective care pot fi atinse, nu este recomandabil sa planificati obiective mai mici decat cele care pot fi atinse in mod realist. Bugetele de acest tip sunt cele care includ un numar mai mare de muncitori decat cel strict necesar, care sa acopere perioadele in care unii dintre ei lipsesc nemotivat sau chiar motivat. Principalul prejudiciu pe care il aduc este acela ca determina managerii de departament si angajatii sa faca cheltuieli care in mod normal nu sunt justificate, numai pentru a nu pierde niste bani prevazuti in buget.Aceasta situatie apare adesea atunci cand la sfarsitul perioadei bugetare suma cheltuita este mult mai mica decat cea bugetata. Apare tentatia sa se cheltuiasca in orice conditii bugetul ramas (cumparare de mijloace fixe, de obiecte de birou, deplasari) pentru a evita ca in perioada urmatoare bugetul sa fie redus la valoarea efectiv cheltuita in prezent.
Stabilirea unor obiective bugetare care intra in conflict cu obiectivele angajatilor
Conflictul de obiective apare atunci cand interesul personal al angajatilor difera de obictivele firmei.