LECTIA DE MANAGEMENT: Cand un lucru prost facut costa mai mult decat unul bine facut
cnaaudiovizualtvradioamendasanctiunebugetredactiemedia
Goana generalizata dupa ratingul obtinut cu orice pret, dublata de binecunoscutele imixtiuni politico-economice in agenda anumitor institutii de presa au dat serios de munca, in ultimii ani, Consiliului National al Audiovizualului (CNA). O banala insumare a amenzilor acordate te face sa te iei de cap: cu banii din penalizari se poate pune pe picioare un proiect de media serios si relevant! Inca o dovada ca un lucru prost facut costa, uneori, mai mult decat unul facut cu responsabilitate si cu bun simt.
Nu trece saptamana sa nu auzi despre vreun avertisment sau despre vreo sanctiune data de CNA posturilor de radio si de televiziune, ca sa nu mai vorbim ca s-a ajuns, la un moment dat, pana la inchiderea OTV-ului, “crucisatorul” presei facute in dispretul deontologiei profesionale.
Bilanturile CNA nu contabilizeaza sume, ci doar trenduri precum acela ca, in 2013, se triplase numarul de plangeri adresate institutiei fata de 2012. Peste 13.000 de sesizari si peste 250 de sanctiuni, adica o medie de cinci sanctiuni pe saptamana. Penalizarile financiare, insumate de Mediafax la finele anului trecut, se cifrau la 2,2 milioane de lei, adica aproape 500.000 de euro!
Departe de orice invataminte trase de cei vizati de CNA, 2014 a inceput in tromba. O simpla cuantificare a amenzilor acordate in primele 3 luni ne duce la suma de 820.000 de lei. Daca ritmul se pastreaza de-a lungul anului – an cu doua randuri de alegeri, europarlamentare si prezidentiale, deci cu taraboi cat incape! – sunt toate sansele ca statul sa se imbogateasca cu peste 3 milioane de lei…
Cum foamea bugetului e mare, banii sunt bineveniti. Dar, ca manager de presa, nu poti sa nu te gandesti ca banii astia, aruncati pe apa sambetei, doar pentru a mai trage de o jumatate de punct de rating cu riscul de a umple ecranul de prostii si de atrocitati, doar pentru a hrani delirul unor realizatori ori pentru a rezolva mici reglari de conturi economice sau politice, ar putea fi folositi pentru a face rating practicand cu adevarat un jurnalism de calitate.
3 milioane si ceva de lei inseamna, intr-un an, salariile, undeva la 3.000 de lei pe luna, pentru 80 de oameni. La cat de slabita e presa dupa 5 ani de criza, cu 80 de oameni platiti decent chiar poti sa-ti faci o echipa serioasa si sa produci jurnalism de prima mana.
Numai din istericalele, injuraturile si chilotarelile pe care le arunca zilnic pe micul ecran justificand ca asta vrea publicul, posturile radio si TV amendate de CNA si-ar putea plati mai bine angajatii, si-ar putea intari echipele si ar putea dedica mai multe resurse financiare si umane pentru a produce plus-valoarea care sa le permita o crestere organica a ratingului. E atat de simplu ca nu intereseaza pe nimeni dintre cei vizati de sutele de sanctiuni aplicate de CNA…